Zijderlaan is gestegen naar de 50e plaats in de Top 100 Logistiek Dienstverleners! Met onze notering in de top 50 als mkb'er laten we zien dat wij echt verschil maken op het vlak van duurzame innovaties. Met elkaar zijn we elke dag ‘Voortdurend in beweging’. Focus en doorzettingsvermogen organisatie breed heeft geleid tot belangrijke verbeterstappen. We zijn er trots op dat onze duurzame inzet is beloond!
De ranglijst is samengesteld door Buck Consultants International (BCI) en Logistiek.nl. Zij hebben dit jaar meer aandacht gegeven aan de meest innovatieve bedrijven. Naast de ‘harde’ indicatoren als omzet in euro, aantal vaste werknemers en aantal vierkante meters warehousing (70% van totaalscore), is ook de mate van innovatie beoordeeld op zes verschillende thema’s (30% van totaalscore). Deze zes thema’s zijn: duurzaam transport, duurzame warehousing, arbeid & scholing, smart warehousing, gebruik van digitale platforms en ketenregie.
Met onder andere deze duurzaamheidsinitiatieven en innovaties blijven wij "Voortdurend GROEN in Beweging" in deze dynamische sector. Samen met onze klanten gaan wij op weg naar een CO2-neutrale logistieke dienstverlening. Wilt u weten wat wij nog meer doen of wat wij voor u kunnen betekenen? Kijk nog even verder op onze website of neem direct contact op met Leo Lokker (commercieel en operationeel directeur) via 0182-346600.
Op dinsdag 7 juni 2022 waren wij aanwezig bij de jaarlijkse bekendmaking van de Top 100 Logistiek Dienstverleners bij Buitenplaats Amerongen, samen met andere logistiek dienstverleners en experts die als juryleden hebben geholpen bij de totstandkoming van de lijst. Bekijk hier de video van het event waarin Sabine Zijderlaan en Leo Lokker ook aan het woord komen. Het is echt Leo, en niet Tim Zijderlaan zoals hij wordt aangekondigd :).
25-05-2022 - Zijderlaan heeft meegewerkt aan het tv-programma Doe Maar Duurzaam van RTL Z. In ons item legt Sabine Zijderlaan uit waarom duurzaamheid zo belangrijk is binnen de transport & logistiek en hoe wij hier invulling aan geven. Ook vertelt Leo Lokker over de wijze waarop wij onze CO2 reduceren en komt Ruben Kraaijeveld van Cefetra B.V. aan het woord over onze samenwerking en de keuze voor HVO100.
Kijk hier onze bijdrage aan het programma terug!
In september 2021 kondigden we aan dat Zijderlaan vanaf 1 januari 2022 wordt bestuurd door de derde generatie. Wim Zijderlaan treedt af als directeur en Sabine & Tim Zijderlaan nemen het ‘stuur’ over. Om de toekomstbestendigheid en continuïteit van Zijderlaan te waarborgen, kozen Sabine en Tim ervoor het directieteam te completeren met een externe professional. Sinds 1 september 2021 is Leo Lokker aangesteld als Commercieel & Operationeel directeur.
“Wij zijn trots dat we, als derde generatie, het vertrouwen hebben gekregen om ons familiebedrijf te mogen voortzetten. Een mooie kans met grote verantwoordelijkheden. Al 85 jaar zijn onze mensen de drijvende kracht binnen onze onderneming. Stuk voor stuk gedreven en professionele medewerkers die met elkaar bereid zijn om net even dat extra stapje voor de klant te zetten. Zolang we dit met elkaar weten vast te houden kunnen we binnen ons werkveld echt het verschil blijven maken.”
“Een van de dingen die Wim ons de afgelopen jaren heeft geleerd is om altijd vooruit te kijken. Niet altijd even makkelijk maar wel noodzakelijk om je koers te bepalen. Een stip op de horizon helpt om focus te houden en beter te anticiperen op kansen die op je pad komen.”
“Het is belangrijk dat we blijven bouwen aan ons onderscheidend vermogen. Iedereen kan dat ritje van A naar B verzorgen of goederen opslaan in een willekeurig DC. Juist net dat extra stapje en onze proactieve klantbenadering maakt het verschil. Dat deze persoonlijke vorm van dienstverlening wordt gewaardeerd blijkt wel uit het feit dat we steeds vaker en eerder aan tafel worden uitgenodigd bij onze klanten om mee te denken over de vormgeving van hun (duurzame) strategie. Een mooie en dankbare ontwikkeling binnen ons dienstverleningspakket waar we in de toekomst van Zijderlaan graag op blijven inzetten.”
“Als eerste prioriteit staat het concretiseren van onze strategie voor de komende jaren op de agenda. Daarnaast willen we onze dienstverlening en klantportefeuille onder de loep nemen om te zien of we nog steeds de juiste en gewenste dienstverlening leveren. Een ander belangrijk onderwerp is het vergemakkelijken van onze huidige administratieve procedures, waarbij verdere automatisering en klantintegratie essentieel zijn. Zoals u ook leest onder het kopje “Grip op groei”, is dit traject inmiddels gestart. Het hoofddoel is meer organisatorische ruimte creëren over alle afdelingen heen om zo logisch en gericht met elkaar te kunnen blijven werken aan de toekomst van ons bedrijf.”
“Met heel veel vertrouwen. Er is de afgelopen jaren een goed fundament gelegd waar we graag verder op bouwen. Anno 2021 zien we de logistieke markt in razend tempo om ons heen veranderen. Dit betekent dat we een interessante en spannende tijd tegemoet gaan, waar het milieu (duurzaamheid) een steeds belangrijker en groter aandachtspunt wordt, waar goed personeel steeds lastiger te vinden zal zijn, de aanwezigheid van benodigde grondstoffen niet langer vanzelfsprekend is en waar klanten meer van ons eisen en verwachten. Deze uitdagingen zien wij overigens niet als een gevaar, maar juist als een kans. Als gezond familiebedrijf, met een duidelijke strategische visie, kunnen we hierop zeker anticiperen.”
“We zeggen wel eens gekscherend dat Zijderlaan ‘breed gespecialiseerd’ is. Dit klinkt wellicht niet direct logisch, maar het is wel een gegeven. Onze specialismes in alle drie de transportdivisies, aangevuld met de meerwaarde die we bieden in onze DC’s maakt dat we in staat zijn op te schalen tijdens campagnes en gericht kunnen meebewegen met klantspecifieke wensen en vraagstukken. Uiteraard altijd met behoud van de welbekende Zijderlaan mentaliteit, een familiebedrijf waar mensen trots zijn om voor te mogen werken.”
“De ontwikkelingen zijn op zijn minst spannend te noemen, maar wij zijn ervan overtuigd dat Zijderlaan zich kan blijven onderscheiden. We zullen wellicht keuzes moeten maken die we voorheen nooit hadden bedacht, zoals het rijden op alternatieve brandstoffen, vergaande automatisering doorvoeren in ons wagenpark en bij onze klanten en/of het aanbieden van transport door middel van meerdere modaliteiten. Een ding is zeker, we moeten alert blijven en (bij)sturen om de continuïteit van onze dienstverlening te kunnen waarborgen. Flexibel opereren binnen de dynamische logistieke markt, opvolgen van nieuwe wet- en regelgeving en zo nu en dan ook zeker inspelen op kansen of uitdagingen die bijdragen aan de verdere groei en professionaliteit van onze onderneming.
Leo Lokker: “Ik ben zeer onder de indruk van ons bedrijf en over de inzet van een ieder in zijn of haar vakgebied. Iedereen is trots om voor Zijderlaan te werken. Ik ben vooral blij verrast over de open en informele cultuur en samenwerking en voel me helemaal thuis in dit ondernemende familiebedrijf.”
Rotterdam/Stolwijk, 20 januari 2022 - Agrarische grondstoffenleverancier Cefetra en logistiek dienstverlener Zijderlaan gaan een stap verder in hun duurzame samenwerking. Per 1 januari 2022 kiest Cefetra voor de fossielvrije brandstof HVO100 voor alle binnen Nederland gereden vrachten. Deze verandering levert direct een CO2-reductie tussen 80 en 90% op. Een belangrijke en duurzame ontwikkeling in de logistieke energietransitie.
Ruben Kraaijeveld, Operations Manager bij Cefetra B.V.: “Cefetra is een voorloper op het gebied van duurzaamheid en voert daarom gesprekken met vele stakeholders om na te gaan hoe wij onze producten, services en processen verder kunnen verduurzamen. Zo hebben we samen met Zijderlaan doelstellingen opgesteld die overeenkomen met de strategie van beide bedrijven. Een onderdeel daarvan is het verduurzamen van ons transport met nu als grote stap de keuze voor HVO-diesel bij Zijderlaan.”
Sabine Zijderlaan, algemeen directeur van Zijderlaan: “Cefetra is onze eerste opdrachtgever die volledig overgaat op HVO. Ook binnen Zijderlaan sturen we voortdurend op CO2-reductie en -compensatie. Onze klanten hebben onder andere de mogelijkheid om te kiezen voor HVO. Deze fossielvrije brandstof zorgt direct voor een CO2-reductie tot wel 90%, ’Well-to-Wheel’ bekeken. Een hele mooie score gedurende de transitie naar geheel emissievrij zwaar wegtransport. Of het nu waterstof of elektrisch wordt in de toekomst, we volgen samen met onze klanten de verduurzamingsontwikkelingen op de voet. In de tussentijd blijven we ons actief inzetten om onze voetafdruk zoveel mogelijk te verbeteren en gezamenlijk met onze klanten gemeenschappelijke milieudoelstellingen te behalen.”
“Een groot voordeel van Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) is dat het direct inzetbaar is”, vertelt Maik Backx, duurzaamheidsadviseur bij Zijderlaan. “De brandstof is voor iedere Euro 5 en 6 dieselmotor geschikt zonder aanpassingen te hoeven verrichten. HVO heeft een vergelijkbare chemische samenstelling als fossiele diesel, maar dan zonder onzuiverheden. Ook is de lagere uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, koolwaterstof, stikstofoxiden, koolmonoxide en PAK's beter voor de lokale luchtkwaliteit én voor de motor.”
Op jaarbasis rijdt Zijderlaan zo’n 500.000 kilometer voor alle vrachten van Cefetra in Nederland. “De prijs van HVO ligt aanzienlijk hoger dan fossiele diesel, maar wij zijn bereid om hierin te investeren”, zegt Ted Swinkels, algemeen directeur Cefetra B.V. “Leuk om te zien dat de trucks van Zijderlaan ons eiwitrijk meel, afkomstig van oliezaden, als lading vervoeren en tegelijkertijd deze alternatieve brandstof, afkomstig van datzelfde oliezaad, voor ons tanken. Ons doel is in 2030 geheel klimaatneutraal te zijn. Hiermee kunnen we een belangrijke stap maken in de verduurzaming van het transport en daarmee onze bedrijfsvoering.” Sabine Zijderlaan: “Naast HVO blijven we met elkaar op zoek naar andere duurzame optimalisatiekansen. Door actuele en intensieve data-uitwisseling, bijvoorbeeld, berekenen we de meest efficiënte inzet van ons materiaal en planning. We hopen dat velen ons voorbeeld binnen transport en logistiek zullen volgen op weg naar een CO2-neutrale samenleving.”
Grondstoffen leveren voor de diervoedersector is onze core business. Met onze 120 jaar ervaring zijn wij marktleider binnen de Benelux. Onze efficiënte supply chains en logistiek maken het mogelijk om producten te leveren van leveranciers aan onze klanten in Europa. Ons kantoor staat in Rotterdam en wij zijn onderdeel van de Duitse BayWa Group.
Website: www.cefetra.nl
Binnen de Benelux zijn wij een professionele speler in de transport en logistieke dienstverlening. Wij ontzorgen onze opdrachtgevers in de gehele logistieke keten. Binnen de transportsector zijn wij gespecialiseerd in losgestort-, stukgoed-, container- en bulktransport. Daarnaast verzorgen we op-, overslag en diverse VAL-activiteiten vanuit onze DC’s in Stolwijk, Steenbergen en Puttershoek. We zijn een familiebedrijf, bestuurd door de derde generatie. In 2022 bestaan wij 85 jaar.
Stolwijk - 10 januari 2022
Van elke ondernemer wordt vandaag de dag steeds meer gevraagd en verwacht op het gebied van duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en circulaire economie. Nederland staat voor de grote opgave om de CO2-uitstoot drastisch (met 49% voor 2030) te verminderen. Om deze ambitieuze doelen te behalen zal iedereen binnen de logistieke keten actief zijn ‘reductiesteentje’ moeten bij dragen.
Voor ons wagenpark zien wij met name waterstof als de emissievrije brandstof van de toekomst. Voorlopig zijn we echter grotendeels aangewezen op fossiele brandstoffen. Gedurende de transitie naar een fossielvrije brandstof willen wij snel en proactief, naast het reduceren, ook zoveel mogelijk CO2 compenseren. Daarom investeren wij per 1 januari 2022 in het Nature-Based Solutions programma van Shell, waarmee we een eerste stap zetten naar CO2-neutraal transport. Dit programma met gecertificeerde CO2-compensatieprojecten, is gericht op het succesvol beschermen en herstellen van natuurgebieden.
Daarnaast behoort het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals HVO of Bio GTL, tot de mogelijkheden bij Zijderlaan. Door te kiezen voor een alternatieve brandstof kunnen onze klanten direct CO2-reductie voor hun eigen organisatie behalen. Bent u benieuwd wat Zijderlaan voor uw organisatie kan betekenen op duurzaamheidsgebied? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Zijderlaan neemt deel aan het CO2-reductieprogramma van Lean & Green. In 2019 behaalden we de 1e Lean & Green STAR. Deze STAR geeft aan dat wij onze vrachtwagens efficiënt inzetten met een lagere CO2 per ton/km tot gevolg. Uiteraard hebben we de ambitie om ook een 2e en zelfs 3e STAR Award te behalen. Onze dieselolieverbruikrapportages worden momenteel getoetst door Lean & Green. Daarnaast hebben we in 2020 zo’n 900 zonnepanelen geplaatst op een aantal DC-locaties, waarmee onze CO2-footprint is verbeterd.
Verder staat de oplevering van onze hypermoderne werkplaats voor de deur. Dit pand is gebouwd volgens de zogenaamde BENG-norm (Bijna Energie Neutraal Gebouw). Reparaties en onderhoud aan onze trucks en trailers verrichten we straks met nauwelijks tot geen impact op het milieu. Lees in dit artikel meer over de nieuwe werkplaats.
In 2021 hebben we een duurzaamheidsadviseur aangesteld. In deze nieuwe functie volgt Maik Backx de ontwikkelingen op duurzaamheidsgebied nauwkeurig. Hij maakt analyses en prognoses over CO2-uitstoot. Samen met onze klanten bekijkt en onderzoekt hij mogelijkheden voor verduurzaming in de keten en brengt duurzame optimalisatieslagen in kaart.
Maik begon in zijn functie met de uitvoering van een duurzaamheidsonderzoek. Hierin stonden drie onderwerpen centraal:
Met de resultaten uit het onderzoek werken wij gericht verder aan het terugdringen van de CO2-uitstoot binnen Zijderlaan.
Heeft u vragen over ons duurzaamheidsbeleid of wilt u meer weten over de mogelijkheden voor optimalisatie en verduurzaming van uw transport? Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier of telefoon.
09-12-2021
Namens alle chauffeurs van Zijderlaan hebben wij € 2.500,- gedoneerd aan het Sophia Kinderziekenhuis voor de realisatie van hun ‘So Fit & Fun Centrum’. Wij hebben deze geste gedaan op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (9 december jl.), omdat we trots zijn op ons chauffeurskorps en hun inzet in deze lastige coronatijd enorm waarderen. De chauffeurs dragen deze actie een warm hart toe en we hopen dat we een mooie steen aan dit unieke sportcentrum voor kinderen hebben bijgedragen.
Onlangs hebben we de cheque aangeboden aan de stichting Vrienden van het Sophia. Ze hebben dit mooie bedrag met veel enthousiasme (op afstand) ontvangen. Helaas was het vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk om de cheque fysiek te overhandigen.
Spelen en sporten met leeftijdsgenootjes is ontzettend belangrijk voor kinderen. Het stimuleert de gezondheid van hart, longen en spieren, maar ook een gezonde groei en ontwikkeling. Voor kinderen met een chronische ziekte aan het hart, de longen of de luchtwegen is sporten minder vanzelfsprekend, maar juist extra belangrijk. Om hen met een gerust hart te laten bewegen willen de specialisten binnen het Sophia Kinderziekenhuis het ‘So Fit & Fun Centrum’ realiseren om te kijken wat er buiten de beperkingen van deze kinderen wél mogelijk is. De kinderen zullen spelenderwijs getest worden in een leuke activerende ruimte waar broertjes en zusjes ook welkom zijn. Hier krijgen ze een-op-een-begeleiding en een op maat gemaakt bewegingsprogramma. Met als doel: de inspanningscapaciteit van deze kinderen verbeteren en hen vertrouwen en vooral plezier in spelen en sporten geven.
Meer informatie over de stichting en hun projecten lees je op: vriendensophia.nl/
15-09-2021
Vijf maanden geleden is Bouwbedrijf De Vries en Verburg uit Stolwijk gestart met de realisatie van onze nieuwe werkplaats. De nieuwe werklocatie is gevestigd op ons parkeerterrein in Stolwijk en zichtbaar vanaf de provinciale weg. Tot op heden zijn er bergen werk verzet in de grond: de grond is afgegraven voor onder andere de smeerputten met magazijnen, en alle funderingswerkzaamheden zijn succesvol afgerond. De funderingsbalken zijn gelegd en sinds deze week wordt er gewerkt aan de staalconstructie. Het pand, met een oppervlakte van 40 bij 40 meter, begint nu echt vorm te krijgen. Het hoogste punt is in zicht!
Uiteraard kunnen we niet wachten tot we onze state-of-the-art werkplaats, voorzien van alle nieuwste technieken en geheel volgens de actuele eisen, in gebruik mogen nemen. Nieuwsgierig naar het eindresultaat? Neem nu een kijkje! In de video komen mooie, gedetailleerde animaties voorbij, gerealiseerd door YuconVR. Met deze visualisaties van het in- en exterieur komt onze eigen Zijderlaan Truck- en Trailerservice tot leven.
Kees Kortlever, onze Chef Werkplaats, legt in de video uit wat de bijzonderheden zijn van ons innovatieve, energieneutrale pand.
“De huidige werkplaats van Zijderlaan staat zo’n 35 jaar naast het hoofdkantoor en is in die tijd twee maal verbouwd. Met onze eigen werkplaats zijn we flexibel, leveren we snelle service leveren en kunnen we alles in eigen huis uitvoeren en scherp inkopen, waardoor we een lagere kilometerkostprijs hebben. We werken met een team van tien professionele monteurs voor ons complete wagenpark, dat bestaat uit ruim 200 trekkende voertuigen en 280 opleggers en aanhangers.
Begin 2022 verhuizen we naar het nieuwe pand op het parkeerterrein van Zijderlaan in Stolwijk. De nieuwe werklocatie wordt ruim 2,5 keer groter, waardoor we meer interne ruimte en hoogte krijgen. De werkplaats beschikt straks over:
De werkplaats is voorzien van de nieuwste innovaties op onderhoudsgebied, alles volgens de actuele milieu-, ARBO en veiligheidsvoorschriften.
Een van de grootste veranderingen is het grotere vloeroppervlak en de hoogte van 11 meter. Er kunnen ruim 10 complete combinaties binnen staan. De werkplaats is uitgerust met:
Dit alles zorgt voor de meest optimale werkomstandigheden.
Het pand is energieneutraal. We wekken zelf onze energie en warmte op met zonnepanelen en een warmtepomp. Zo bereiken we nul op de meter.
Ook is het pand gebouwd op de toekomst. Hoe de truckwereld zich ook op duurzaam en innovatief gebied zal ontwikkelen, de duurzame constructie van het pand is erop voorbereid.”
13-9-2021 - Zijderlaan heeft officieel aangekondigd dat de organisatie vanaf 1 januari 2022 bestuurd wordt door de derde generatie van de familie. Wim Zijderlaan treedt af als directeur en Sabine & Tim Zijderlaan nemen het "stuur" over. Om de toekomstbestendigheid en continuïteit van Zijderlaan te waarborgen, hebben Sabine en Tim ervoor gekozen het directieteam te completeren met een externe professional. Per 1 september 2021 is Leo Lokker aangesteld als Commercieel & Operationeel directeur van Zijderlaan.
Na ruim 50 jaar in de zaak te hebben gewerkt, bereikt Wim Zijderlaan zijn pensioengerechtigde leeftijd. Op 31 december 2021 treedt hij officieel af als directielid. Hij gaat in de Raad van Commissarissen opnieuw een belangrijke, maar minder intensieve rol vervullen. Zijn functie verandert van operationeel aansturend naar adviserend op operationeel en organisatorisch vlak. Daarnaast gaat hij zich bezighouden met diverse projecten en kennisoverdracht. Zo blijft Wim nauw betrokken bij de organisatie.
Vanaf 1 januari 2022 wordt Sabine Zijderlaan benoemd tot Algemeen directeur. Tim Zijderlaan behoudt zijn aanstelling als Transport directeur. "We vinden het een hele mooie uitdaging om samen met alle gedreven medewerkers verder te mogen bouwen aan ons mooie familiebedrijf", vertellen Tim en Sabine.
"We hebben de afgelopen jaren met z'n drieën hard gewerkt aan de overdracht, om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. De laatste tijd merkten we dat onze werkzaamheden bleven meegroeien met de organisatie. Hierdoor werd de overname van Wims omvangrijke activiteiten steeds lastiger. Daarbij hebben we de directievoering door ons drieën altijd als zeer prettig en efficiënt ervaren. Gezien de huidige omvang, kansen en ontwikkelingen binnen Zijderlaan zijn we op zoek gegaan naar versterking in de vorm van een derde directielid, om de continuïteit en toekomstbestendigheid van Zijderlaan te borgen. Deze versterking hebben we gevonden in Leo Lokker."
Bij Zijderlaan gaat Leo zich richten op het onderhouden en uitbouwen van ons klantenbestand én op de kansen en ontwikkelingen in de logistieke markt. Leo: "Ik heb er veel zin in om samen te werken aan de verdere ontwikkeling van dit familiebedrijf, en de kansen, mogelijkheden en uitdagingen die we ongetwijfeld tegenkomen vorm te gaan geven. Ik ben onder de indruk van de vele aspecten van Zijderlaan. Vooral de veelzijdigheid, klantvriendelijkheid en de aanwezige cultuur zijn bijzonder te noemen. Ik kijk ernaar uit de organisatie verder te leren kennen en de fijne kneepjes van het warehouse- en transportvak te leren."
Leo Lokker (49) heeft jarenlang kennis en ervaring opgedaan in het havengebied. De laatste vijf jaar is hij Commercieel directeur bij het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) geweest. Daarvoor heeft hij negen jaar in een zelfde commerciële rol bij ZHD Stevedores gewerkt. Hij begon zijn loopbaan bij het Havenbedrijf Rotterdam.
De wereld van een logistiek dienstverlener is "Voortdurend in beweging". Ons motto blijkt dagelijks op vele vlakken zeer treffend. Op operationeel gebied bewegen we dagelijks flexibel en doeltreffend mee met de markt. Maar ook op organisatorisch vlak dienen we een duidelijke koers te kiezen en te zorgen voor rust en stabiliteit voor de toekomst. Wij zijn ervan overtuigd dat we met deze ontwikkelingen binnen de directie kunnen blijven bouwen aan ons bedrijf. Op de vertrouwde, familiaire manier.
Sinds 1 januari 2021 verzorgt Zijderlaan het voorraadbeheer van de verpakkingsmaterialen en grondstoffen voor de Specialiteitenfabriek van Cosun Beet Company in Puttershoek. Om meer opslagruimte te creëren, het overgenomen voorraadbeheer actueler te krijgen door middel van scanning en de veiligheid op de werkvloer te vergroten heeft Zijderlaan de huidige stellingenstructuur in DCL voor een groot deel geoptimaliseerd. Onze vaste leverancier EAB heeft twee semi-automatische opslagsystemen geplaatst in het originele suikermagazijn, waarbij we gebruikmaken van elektrisch aangedreven palletwagens. Deze shuttles laden en lossen pallets op een snelle en precieze manier en zorgen voor een maximale bezettingsgraad.
De systemen zijn op maat gemaakt en bieden plaats aan verschillende hoogtes van bijvoorbeeld big bags. We hebben nu de beschikking over 300 extra palletplaatsen.
Deze hogere opslagcapaciteit vormt een belangrijk voordeel voor Cosun Beet Company. Omdat zij een grotere run big bags kunnen produceren van onder andere poedersuiker, gaat de productiviteit omhoog en worden kosten gereduceerd.
Het pallet shuttle systeem zorgt er dus ook voor dat we veiliger kunnen werken. Heftrucks hoeven niet meer de stelling in te rijden, wat meteen de kans op schade verkleint, en er zijn minder heftruckbewegingen.
Omdat we ons klantenbestand sterk zien verschuiven naar de foodsector in DC Zijderlaan – Steenbergen (grotendeels food-gerelateerde opslag) en in DC Zijderlaan – Puttershoek (volledig food-gerelateerd), hebben we besloten ons officieel te laten certificeren voor het voedselveiligheidssysteem FSSC 22000. Onlangs hebben we de audits hiervoor succesvol doorlopen, waardoor we het FSSC 22000-certificaat hebben behaald. Wij zijn nu aantoonbaar in staat om de op- en overslag van (on)geconditioneerde levensmiddelen op een voedselveilige manier te verzorgen.
De voedselveiligheidsnorm op basis van het Global Food Safety Initiative (FFSI) is gebaseerd op de algemeen erkende Food Management System-standaard ISO 22000, uitgebreid met een sectorspecifiek basisvoorwaardenprogramma (PRP) en aanvullende eisen die door de FSSC zijn opgelegd. De FSSC 22000 richt zich met name op Food Defense en Food Fraud.
Uiteraard werkten we al jaren volgens de HACCP-richtlijnen en konden we ons de afgelopen jaren door verschillende interne en externe audits van onze klanten en auditors verder professionaliseren.
Nu we officieel gecertificeerd zijn, kunnen wij voldoen aan de relevante wet- en regelgeving en eisen van onze opdrachtgevers om zodoende mogelijke voedselveiligheidsrisico’s te borgen.
De Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021 is afgelopen juni bekend gemaakt door Logistiek.nl. Deze lijst wordt aangevoerd door logistieke zwaargewichten als DSV, DHL en Ceva Logistics met meer dan 3.000 werknemers, meer dan 300 miljoen euro omzet en meer dan 500 m2 warehousing. Zijderlaan is dit jaar op een mooie 73ste plaats te vinden. We zijn een paar plaatsen gezakt op de ranglijst, maar dat maakt ons zeker niet minder tevreden over onze score. In een onzeker Corona-jaar zijn we stabiel gebleven qua personeel en omzet. Met elkaar zijn we erin geslaagd door de steeds veranderende markt te navigeren. Als organisatie zijn we in staat geweest om flexibel mee te bewegen, zonder daarbij in te leveren op de kwaliteit van onze dienstverlening.
Met onder andere onze nieuwe, energieneutrale werkplaats in het verschiet blijven we ons ook komend jaar weer voortdurend inzetten op het gebied van duurzaamheid en klimaat. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat we onze positie in 2022 weten te continueren.
Donderdag 4 maart 2021
Innovatief. Energieneutraal. Gebouwd op de toekomst. Dat is onze nieuwe werkplaats! De plannen zijn gereed en de voorbereidingen van de bouw zijn gestart. Na 35 mooie jaren in onze huidige werkplaats verhuizen we begin 2022 naar onze nieuwe locatie op ons parkeerterrein in Stolwijk.
De nieuwe werkplaats biedt meer interne werkruimte, zowel in vloeroppervlakte als in hoogte. Met onder andere een vaste APK-straat, een richtframe en een kraanbaan zijn de werkomstandigheden optimaal en is de locatie voorzien van de nieuwste innovaties op onderhoudsgebied. Uiteraard geheel volgens de actuele milieu-, ARBO- en veiligheidsvoorschriften.
De constructie van het pand is voorbereid op de toekomst. Met minimale aanpassingen aan het pand ontwikkelen wij mee met de nieuwe generaties moderne voertuigen.
Ons groeiende wagenpark bestaat uit zo'n 480 eenheden: 200 trucks en 280 opleggers/aanhangers. Met ons gedreven en professionele monteursteam leveren we vanuit huis de beste service, kwaliteit en onderhoud aan ons complete wagenpark. Ook bouwen we het nieuwe materiaal zelf op. Zo zorgen we voor continuïteit en maatwerk van onze voertuigen.
Sinds 1 januari 2021 organiseren wij het voorraadbeheer van verpakkingsmaterialen en grondstoffen voor de specialiteitenfabriek van Cosun Beet Company in Puttershoek. Deze activiteiten behoorden hiervoor nog tot de afdeling Planning en Expeditie van Cosun Beet Company zelf, maar door personele veranderingen o.a. werd het steeds lastiger om dit goed te regelen.
Wij hebben het logistieke proces geautomatiseerd en geoptimaliseerd. Van voorraden handmatig bijhouden, naar het gebruikmaken van ons Warehouse Management Systeem, gekoppeld aan SAP. We scannen alle binnenkomende materialen, zodat de voorraad op ieder gewenst moment inzichtelijk is. Alle materialen en grondstoffen zijn precies te volgen door de juiste tracking & tracing.
Met deze overname hebben wij onze logistieke dienstverlening voor Cosun Beet Company uitgebreid en kunnen wij hen nog breder ontzorgen. Op het terrein van Cosun Beet Company in Puttershoek hebben we in 2014 een volledig gemechaniseerd en geautomatiseerd hoogbouwmagazijn geopend, gekoppeld aan de specialiteitenfabriek. In de specialiteitenfabriek wordt verpakte suiker geproduceerd voor zowel de industrie als de consument. Suikerproducten worden via geautomatiseerd conveyortechniek 24 uur per dag van de productie naar de opslag getransporteerd. Drie computergestuurde palletkranen zorgen er vervolgens voor dat producten in het hoogbouwmagazijn worden opgeslagen en weer uitgeslagen op het moment dat een klantorder ingevoerd wordt. De producten worden op de juiste uitvoerbanen in de expeditieruimte klaargezet om verladen te worden richting de klant. Via Value Added Logisitics kunnen pallets klantspecifiek samengesteld worden. Voorbeelden van de VAL-activiteiten zijn kantelen (voor omwisselen pallet), stickers op maat en wikkelen/sealen.
Voor de specialiteitenfabriek van Cosun Beet Company in Roosendaal, waar de vloeibare suikerproducten worden geproduceerd, zijn we al enige jaren verantwoordelijk voor de bevoorrading van verpakkingsmaterialen en grondstoffen. Dit gebeurt vanuit hetzelfde magazijn in Puttershoek waar we nu de gehele voorraad beheren.
Bron: KristalHELDER #5 – Personeelsblad december 2020 – Interne publicatie Cosun Beet Company
Lees hier meer over ons DC in Puttershoek.