zijderlaan-voortdurend-in-beweging-slide-small-1.jpg
Archief

Archief (22)

woensdag, 16 maart 2022 12:02

Derde generatie aan zet

Written by

Derde generatie Zijderlaan aan zet

In september 2021 kondigden we aan dat Zijderlaan vanaf 1 januari 2022 wordt bestuurd door de derde generatie. Wim Zijderlaan treedt af als directeur en Sabine & Tim Zijderlaan nemen het ‘stuur’ over. Om de toekomstbestendigheid en continuïteit van Zijderlaan te waarborgen, kozen Sabine en Tim ervoor het directieteam te completeren met een externe professional. Sinds 1 september 2021 is Leo Lokker aangesteld als Commercieel & Operationeel directeur.

Hoe is het om als 3e generatie leiding te geven aan Zijderlaan?

“Wij zijn trots dat we, als derde generatie, het vertrouwen hebben gekregen om ons familiebedrijf te mogen voortzetten. Een mooie kans met grote verantwoordelijkheden. Al 85 jaar zijn onze mensen de drijvende kracht binnen onze onderneming. Stuk voor stuk gedreven en professionele medewerkers die met elkaar bereid zijn om net even dat extra stapje voor de klant te zetten. Zolang we dit met elkaar weten vast te houden kunnen we binnen ons werkveld echt het verschil blijven maken.”

Wat nemen jullie van Wim mee in de bedrijfsvoering?

“Een van de dingen die Wim ons de afgelopen jaren heeft geleerd is om altijd vooruit te kijken. Niet altijd even makkelijk maar wel noodzakelijk om je koers te bepalen. Een stip op de horizon helpt om focus te houden en beter te anticiperen op kansen die op je pad komen.”

Waar blijven jullie je op richten?

“Het is belangrijk dat we blijven bouwen aan ons onderscheidend vermogen. Iedereen kan dat ritje van A naar B verzorgen of goederen opslaan in een willekeurig DC. Juist net dat extra stapje en onze proactieve klantbenadering maakt het verschil. Dat deze persoonlijke vorm van dienstverlening wordt gewaardeerd blijkt wel uit het feit dat we steeds vaker en eerder aan tafel worden uitgenodigd bij onze klanten om mee te denken over de vormgeving van hun (duurzame) strategie. Een mooie en dankbare ontwikkeling binnen ons dienstverleningspakket waar we in de toekomst van Zijderlaan graag op blijven inzetten.”

Wat staat er op de agenda?

“Als eerste prioriteit staat het concretiseren van onze strategie voor de komende jaren op de agenda. Daarnaast willen we onze dienstverlening en klantportefeuille onder de loep nemen om te zien of we nog steeds de juiste en gewenste dienstverlening leveren. Een ander belangrijk onderwerp is het vergemakkelijken van onze huidige administratieve procedures, waarbij verdere automatisering en klantintegratie essentieel zijn. Zoals u ook leest onder het kopje “Grip op groei”, is dit traject inmiddels gestart. Het hoofddoel is meer organisatorische ruimte creëren over alle afdelingen heen om zo logisch en gericht met elkaar te kunnen blijven werken aan de toekomst van ons bedrijf.”

Hoe zien jullie de toekomst tegemoet?

“Met heel veel vertrouwen. Er is de afgelopen jaren een goed fundament gelegd waar we graag verder op bouwen. Anno 2021 zien we de logistieke markt in razend tempo om ons heen veranderen. Dit betekent dat we een interessante en spannende tijd tegemoet gaan, waar het milieu (duurzaamheid) een steeds belangrijker en groter aandachtspunt wordt, waar goed personeel steeds lastiger te vinden zal zijn, de aanwezigheid van benodigde grondstoffen niet langer vanzelfsprekend is en waar klanten meer van ons eisen en verwachten. Deze uitdagingen zien wij overigens niet als een gevaar, maar juist als een kans. Als gezond familiebedrijf, met een duidelijke strategische visie, kunnen we hierop zeker anticiperen.”
“We zeggen wel eens gekscherend dat Zijderlaan ‘breed gespecialiseerd’ is. Dit klinkt wellicht niet direct logisch, maar het is wel een gegeven. Onze specialismes in alle drie de transportdivisies, aangevuld met de meerwaarde die we bieden in onze DC’s maakt dat we in staat zijn op te schalen tijdens campagnes en gericht kunnen meebewegen met klantspecifieke wensen en vraagstukken. Uiteraard altijd met behoud van de welbekende Zijderlaan mentaliteit, een familiebedrijf waar mensen trots zijn om voor te mogen werken.”

Hoe kijken jullie naar de ontwikkelingen in de transport- en logistieksector? 

“De ontwikkelingen zijn op zijn minst spannend te noemen, maar wij zijn ervan overtuigd dat Zijderlaan zich kan blijven onderscheiden. We zullen wellicht keuzes moeten maken die we voorheen nooit hadden bedacht, zoals het rijden op alternatieve brandstoffen, vergaande automatisering doorvoeren in ons wagenpark en bij onze klanten en/of het aanbieden van transport door middel van meerdere modaliteiten. Een ding is zeker, we moeten alert blijven en (bij)sturen om de continuïteit van onze dienstverlening te kunnen waarborgen. Flexibel opereren binnen de dynamische logistieke markt, opvolgen van nieuwe wet- en regelgeving en zo nu en dan ook zeker inspelen op kansen of uitdagingen die bijdragen aan de verdere groei en professionaliteit van onze onderneming.

Eerste indruk van Zijderlaan

Leo Lokker: “Ik ben zeer onder de indruk van ons bedrijf en over de inzet van een ieder in zijn of haar vakgebied. Iedereen is trots om voor Zijderlaan te werken. Ik ben vooral blij verrast over de open en informele cultuur en samenwerking en voel me helemaal thuis in dit ondernemende familiebedrijf.”

maandag, 10 januari 2022 09:39

Chauffeurs bedankt!

Written by

09-12-2021

Namens alle chauffeurs van Zijderlaan hebben wij € 2.500,- gedoneerd aan het Sophia Kinderziekenhuis voor de realisatie van hun ‘So Fit & Fun Centrum’. Wij hebben deze geste gedaan op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (9 december jl.), omdat we trots zijn op ons chauffeurskorps en hun inzet in deze lastige coronatijd enorm waarderen. De chauffeurs dragen deze actie een warm hart toe en we hopen dat we een mooie steen aan dit unieke sportcentrum voor kinderen hebben bijgedragen.

Onlangs hebben we de cheque aangeboden aan de stichting Vrienden van het Sophia. Ze hebben dit mooie bedrag met veel enthousiasme (op afstand) ontvangen. Helaas was het vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk om de cheque fysiek te overhandigen.

So Fit & Fun Centrum

Spelen en sporten met leeftijdsgenootjes is ontzettend belangrijk voor kinderen. Het stimuleert de gezondheid van hart, longen en spieren, maar ook een gezonde groei en ontwikkeling. Voor kinderen met een chronische ziekte aan het hart, de longen of de luchtwegen is sporten minder vanzelfsprekend, maar juist extra belangrijk. Om hen met een gerust hart te laten bewegen willen de specialisten binnen het Sophia Kinderziekenhuis het ‘So Fit & Fun Centrum’ realiseren om te kijken wat er buiten de beperkingen van deze kinderen wél mogelijk is. De kinderen zullen spelenderwijs getest worden in een leuke activerende ruimte waar broertjes en zusjes ook welkom zijn. Hier krijgen ze een-op-een-begeleiding en een op maat gemaakt bewegingsprogramma. Met als doel: de inspanningscapaciteit van deze kinderen verbeteren en hen vertrouwen en vooral plezier in spelen en sporten geven.

Meer informatie over de stichting en hun projecten lees je op: vriendensophia.nl/

woensdag, 15 september 2021 08:04

Update & video nieuwe werkplaats

Written by

15-09-2021

Bekijk nu de realistische visualisatie van het nieuwe pand van de Zijderlaan Truck- en trailerservice!


Vijf maanden geleden is Bouwbedrijf De Vries en Verburg uit Stolwijk gestart met de realisatie van onze nieuwe werkplaats. De nieuwe werklocatie is gevestigd op ons parkeerterrein in Stolwijk en zichtbaar vanaf de provinciale weg. Tot op heden zijn er bergen werk verzet in de grond: de grond is afgegraven voor onder andere de smeerputten met magazijnen, en alle funderingswerkzaamheden zijn succesvol afgerond. De funderingsbalken zijn gelegd en sinds deze week wordt er gewerkt aan de staalconstructie. Het pand, met een oppervlakte van 40 bij 40 meter, begint nu echt vorm te krijgen. Het hoogste punt is in zicht!

Uiteraard kunnen we niet wachten tot we onze state-of-the-art werkplaats, voorzien van alle nieuwste technieken en geheel volgens de actuele eisen, in gebruik mogen nemen. Nieuwsgierig naar het eindresultaat? Neem nu een kijkje! In de video komen mooie, gedetailleerde animaties voorbij, gerealiseerd door YuconVR. Met deze visualisaties van het in- en exterieur komt onze eigen Zijderlaan Truck- en Trailerservice tot leven.

Kees Kortlever, onze Chef Werkplaats, legt in de video uit wat de bijzonderheden zijn van ons innovatieve, energieneutrale pand.

Aan het woord: Kees Kortlever, Chef Werkplaats bij Zijderlaan

“De huidige werkplaats van Zijderlaan staat zo’n 35 jaar naast het hoofdkantoor en is in die tijd twee maal verbouwd. Met onze eigen werkplaats zijn we flexibel, leveren we snelle service leveren en kunnen we alles in eigen huis uitvoeren en scherp inkopen, waardoor we een lagere kilometerkostprijs hebben. We werken met een team van tien professionele monteurs voor ons complete wagenpark, dat bestaat uit ruim 200 trekkende voertuigen en 280 opleggers en aanhangers.

Begin 2022 verhuizen we naar het nieuwe pand op het parkeerterrein van Zijderlaan in Stolwijk. De nieuwe werklocatie wordt ruim 2,5 keer groter, waardoor we meer interne ruimte en hoogte krijgen. De werkplaats beschikt straks over:

  • drie putten met een lengte van 40 meter;
  • een milieukelder voor de afvoer van alle vloeistoffen; en
  • een complete APK-straat volgens de nieuwste eisen.

De werkplaats is voorzien van de nieuwste innovaties op onderhoudsgebied, alles volgens de actuele milieu-, ARBO en veiligheidsvoorschriften.

Een van de grootste veranderingen is het grotere vloeroppervlak en de hoogte van 11 meter. Er kunnen ruim 10 complete combinaties binnen staan. De werkplaats is uitgerust met:

  • een kraanbaan voor het tillen van bijvoorbeeld zware motoren;
  • mobiele hefkolommen;
  • een ingebouwd richtframe voor carrosserie en chassis werkzaamheden;
  • klimaatbeheersing met afzuiging; en
  • vloerverwarming.

Dit alles zorgt voor de meest optimale werkomstandigheden.

Het pand is energieneutraal. We wekken zelf onze energie en warmte op met zonnepanelen en een warmtepomp. Zo bereiken we nul op de meter.
Ook is het pand gebouwd op de toekomst. Hoe de truckwereld zich ook op duurzaam en innovatief gebied zal ontwikkelen, de duurzame constructie van het pand is erop voorbereid.”

View the embedded image gallery online at:
https://zijderlaan.nl/nl/nieuws/content/archief#sigProId2e6e837f51

maandag, 13 september 2021 13:19

Directienieuws

Written by

13-9-2021 - Zijderlaan heeft officieel aangekondigd dat de organisatie vanaf 1 januari 2022 bestuurd wordt door de derde generatie van de familie. Wim Zijderlaan treedt af als directeur en Sabine & Tim Zijderlaan nemen het "stuur" over. Om de toekomstbestendigheid en continuïteit van Zijderlaan te waarborgen, hebben Sabine en Tim ervoor gekozen het directieteam te completeren met een externe professional. Per 1 september 2021 is Leo Lokker aangesteld als Commercieel & Operationeel directeur van Zijderlaan.

Wim blijft betrokken bij het bedrijf

Na ruim 50 jaar in de zaak te hebben gewerkt, bereikt Wim Zijderlaan zijn pensioengerechtigde leeftijd. Op 31 december 2021 treedt hij officieel af als directielid. Hij gaat in de Raad van Commissarissen opnieuw een belangrijke, maar minder intensieve rol vervullen. Zijn functie verandert van operationeel aansturend naar adviserend op operationeel en organisatorisch vlak. Daarnaast gaat hij zich bezighouden met diverse projecten en kennisoverdracht. Zo blijft Wim nauw betrokken bij de organisatie.

Driekoppige directie zorgt voor continuïteit en toekomstbestendigheid

Vanaf 1 januari 2022 wordt Sabine Zijderlaan benoemd tot Algemeen directeur. Tim Zijderlaan behoudt zijn aanstelling als Transport directeur. "We vinden het een hele mooie uitdaging om samen met alle gedreven medewerkers verder te mogen bouwen aan ons mooie familiebedrijf", vertellen Tim en Sabine.
"We hebben de afgelopen jaren met z'n drieën hard gewerkt aan de overdracht, om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. De laatste tijd merkten we dat onze werkzaamheden bleven meegroeien met de organisatie. Hierdoor werd de overname van Wims omvangrijke activiteiten steeds lastiger. Daarbij hebben we de directievoering door ons drieën altijd als zeer prettig en efficiënt ervaren. Gezien de huidige omvang, kansen en ontwikkelingen binnen Zijderlaan zijn we op zoek gegaan naar versterking in de vorm van een derde directielid, om de continuïteit en toekomstbestendigheid van Zijderlaan te borgen. Deze versterking hebben we gevonden in Leo Lokker."

Rol van Leo Lokker

Bij Zijderlaan gaat Leo zich richten op het onderhouden en uitbouwen van ons klantenbestand én op de kansen en ontwikkelingen in de logistieke markt. Leo: "Ik heb er veel zin in om samen te werken aan de verdere ontwikkeling van dit familiebedrijf, en de kansen, mogelijkheden en uitdagingen die we ongetwijfeld tegenkomen vorm te gaan geven. Ik ben onder de indruk van de vele aspecten van Zijderlaan. Vooral de veelzijdigheid, klantvriendelijkheid en de aanwezige cultuur zijn bijzonder te noemen. Ik kijk ernaar uit de organisatie verder te leren kennen en de fijne kneepjes van het warehouse- en transportvak te leren."

Leo Lokker (49) heeft jarenlang kennis en ervaring opgedaan in het havengebied. De laatste vijf jaar is hij Commercieel directeur bij het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) geweest. Daarvoor heeft hij negen jaar in een zelfde commerciële rol bij ZHD Stevedores gewerkt. Hij begon zijn loopbaan bij het Havenbedrijf Rotterdam.

Vertrouwen in de toekomst van Zijderlaan

De wereld van een logistiek dienstverlener is "Voortdurend in beweging". Ons motto blijkt dagelijks op vele vlakken zeer treffend. Op operationeel gebied bewegen we dagelijks flexibel en doeltreffend mee met de markt. Maar ook op organisatorisch vlak dienen we een duidelijke koers te kiezen en te zorgen voor rust en stabiliteit voor de toekomst. Wij zijn ervan overtuigd dat we met deze ontwikkelingen binnen de directie kunnen blijven bouwen aan ons bedrijf. Op de vertrouwde, familiaire manier.

maandag, 16 augustus 2021 08:52

Hogere opslagcapaciteit suikermagazijn

Written by

Sinds 1 januari 2021 verzorgt Zijderlaan het voorraadbeheer van de verpakkingsmaterialen en grondstoffen voor de Specialiteitenfabriek van Cosun Beet Company in Puttershoek. Om meer opslagruimte te creëren, het overgenomen voorraadbeheer actueler te krijgen door middel van scanning en de veiligheid op de werkvloer te vergroten heeft Zijderlaan de huidige stellingenstructuur in DCL voor een groot deel geoptimaliseerd. Onze vaste leverancier EAB heeft twee semi-automatische opslagsystemen geplaatst in het originele suikermagazijn, waarbij we gebruikmaken van elektrisch aangedreven palletwagens. Deze shuttles laden en lossen pallets op een snelle en precieze manier en zorgen voor een maximale bezettingsgraad.

De systemen zijn op maat gemaakt en bieden plaats aan verschillende hoogtes van bijvoorbeeld big bags. We hebben nu de beschikking over 300 extra palletplaatsen.
Deze hogere opslagcapaciteit vormt een belangrijk voordeel voor Cosun Beet Company. Omdat zij een grotere run big bags kunnen produceren van onder andere poedersuiker, gaat de productiviteit omhoog en worden kosten gereduceerd.

Het pallet shuttle systeem zorgt er dus ook voor dat we veiliger kunnen werken. Heftrucks hoeven niet meer de stelling in te rijden, wat meteen de kans op schade verkleint, en er zijn minder heftruckbewegingen.

Meer opslagcapaciteit, flexibiliteit, snelheid en veiligheid dus, met de nieuwe opslagsystemen in DC Zijderlaan – Puttershoek!

Nieuwe shuttle Puttershoek

donderdag, 12 augustus 2021 14:41

Graanoogst in volle gang

Written by
12-08-2021 - Zijderlaan rijdt op volle toeren nu het graan tussen de buien door wordt geoogst. Gelukkig kunnen we snel schakelen en zorgen we ervoor dat het graan tijdig op de juiste bestemming komt.
maandag, 28 juni 2021 13:53

Top 100 LDV 2021

Written by

De Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021 is afgelopen juni bekend gemaakt door Logistiek.nl. Deze lijst wordt aangevoerd door logistieke zwaargewichten als DSV, DHL en Ceva Logistics met meer dan 3.000 werknemers, meer dan 300 miljoen euro omzet en meer dan 500 m2 warehousing. Zijderlaan is dit jaar op een mooie 73ste plaats te vinden. We zijn een paar plaatsen gezakt op de ranglijst, maar dat maakt ons zeker niet minder tevreden over onze score. In een onzeker Corona-jaar zijn we stabiel gebleven qua personeel en omzet. Met elkaar zijn we erin geslaagd door de steeds veranderende markt te navigeren. Als organisatie zijn we in staat geweest om flexibel mee te bewegen, zonder daarbij in te leveren op de kwaliteit van onze dienstverlening.

Met onder andere onze nieuwe, energieneutrale werkplaats in het verschiet blijven we ons ook komend jaar weer voortdurend inzetten op het gebied van duurzaamheid en klimaat. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat we onze positie in 2022 weten te continueren.

maandag, 11 januari 2021 13:38

Uitbreiding dienstverlening Cosun Beet Company

Written by

Overname voorraadbeheer verpakkingsmaterialen en grondstoffen

Sinds 1 januari 2021 organiseren wij het voorraadbeheer van verpakkingsmaterialen en grondstoffen voor de specialiteitenfabriek van Cosun Beet Company in Puttershoek. Deze activiteiten behoorden hiervoor nog tot de afdeling Planning en Expeditie van Cosun Beet Company zelf, maar door personele veranderingen o.a. werd het steeds lastiger om dit goed te regelen.

Wij hebben het logistieke proces geautomatiseerd en geoptimaliseerd. Van voorraden handmatig bijhouden, naar het gebruikmaken van ons Warehouse Management Systeem, gekoppeld aan SAP. We scannen alle binnenkomende materialen, zodat de voorraad op ieder gewenst moment inzichtelijk is. Alle materialen en grondstoffen zijn precies te volgen door de juiste tracking & tracing.

Van fabriek naar klant - volledig geautomatiseerd

Met deze overname hebben wij onze logistieke dienstverlening voor Cosun Beet Company uitgebreid en kunnen wij hen nog breder ontzorgen. Op het terrein van Cosun Beet Company in Puttershoek hebben we in 2014 een volledig gemechaniseerd en geautomatiseerd hoogbouwmagazijn geopend, gekoppeld aan de specialiteitenfabriek. In de specialiteitenfabriek wordt verpakte suiker geproduceerd voor zowel de industrie als de consument. Suikerproducten worden via geautomatiseerd conveyortechniek 24 uur per dag van de productie naar de opslag getransporteerd. Drie computergestuurde palletkranen zorgen er vervolgens voor dat producten in het hoogbouwmagazijn worden opgeslagen en weer uitgeslagen op het moment dat een klantorder ingevoerd wordt. De producten worden op de juiste uitvoerbanen in de expeditieruimte klaargezet om verladen te worden richting de klant. Via Value Added Logisitics kunnen pallets klantspecifiek samengesteld worden. Voorbeelden van de VAL-activiteiten zijn kantelen (voor omwisselen pallet), stickers op maat en wikkelen/sealen.

Voor de specialiteitenfabriek van Cosun Beet Company in Roosendaal, waar de vloeibare suikerproducten worden geproduceerd, zijn we al enige jaren verantwoordelijk voor de bevoorrading van verpakkingsmaterialen en grondstoffen. Dit gebeurt vanuit hetzelfde magazijn in Puttershoek waar we nu de gehele voorraad beheren.

Bron: KristalHELDER #5 – Personeelsblad december 2020 – Interne publicatie Cosun Beet Company

Lees hier meer over ons DC in Puttershoek.

Beeld nieuwsitem voorraadbeheer CBC

woensdag, 23 december 2020 12:57

Zijderlaan Fotowedstrijd 2020

Written by

Dit jaar hebben we een fotowedstrijd georganiseerd voor de chauffeurs van Zijderlaan. Onze trotse chauffeurs hebben gezamenlijk ruim 750 foto's ingestuurd van hun bolide in actie, in een mooie omgeving, op een locatie waar bijzondere manoeuvres voor nodig waren en tijdens andere speciale momenten. 

De jury, bestaande uit 8 medewerkers uit alle geledingen van de organisatie, heeft de foto's per afdeling beoordeeld. En de winnaars zijn:

BULK  >  Eef Basch
LOSGESTORT  >  Rinus Schumacher
STUKGOED  >  Mark Neven

View the embedded image gallery online at:
https://zijderlaan.nl/nl/nieuws/content/archief#sigProId081cf2ff75

Reactie van de jury: "Eef geeft met zijn foto heel mooi weer wat het werk van een bulkchauffeur inhoudt, de foto van Rinus lijkt rechtstreeks van de cover van een magazine te komen en Mark laat zien hoe Zijderlaan schittert tussen de grote containerjongens." 

De winnaars zijn bekend gemaakt in onze jaarlijkse nieuwskrant. De trucks met de namen Papa's Vriend, Le Morvandiau en Keep the Faith zijn vereeuwigd op een grote poster, speciaal ontwikkeld naar aanleiding van de fotowedstrijd. Op de andere zijde van de Zijderlaan-poster is een kalender weergegeven met een compleet jaaroverzicht, samengesteld met foto's die onze chauffeurs hebben aangeleverd. 

donderdag, 20 augustus 2020 12:18

Laatste fase graanoogst 2020

Written by

Eind juni is de graancampagne van 2020 gestart met het dorsen van de wintergerst. Rond 20 juli volgde de wintertarwe. De graanoogst zit inmiddels in de afrondende fase. Het wachten is op de late zomertarwe. 

Ook dit jaar hebben we de logistiek verzorgd voor CZAV, Van Iperen en Agrifirm. We hebben veel tonnen versleept en flexibel ingespeeld op het grote aanbod met onze eigen auto's en chauffeurs. 

Op een drukke oogstdag collecteert CZAV zo'n 40.000 ton graan

De kwaliteit van het graan is in het algemeen goed, de opbrengsten per hectare zijn wisselend dit jaar. Waar de wintergranen een hoge opbrengst hebben, blijven de laat gezaaide zomergranen onder het gemiddelde steken. 

Graancampagne 2020 2

Pagina 1 van 2