zijderlaan-voortdurend-in-beweging-slide-small-1.jpg
Archief

Archief (22)

donderdag, 16 mei 2019 07:08

Zijderlaan in T&L magazine

Written by

16-05-2019

De digitaliseringsslag bij Zijderlaan is ook de redactie van magazine Transport & Logistiek niet ontgaan. Redacteur Annelies van Stijn sprak met Sabine Zijderlaan en schreef het volgende artikel. 

ZIJDERLAAN WERKT AAN AUTOMATISERINGSSLAG

'Klaar voor de toekomst'

Logistiek dienstverlener Zijderlaan haalde twee jaar geleden DWE ICT binnen om de automatisering van het bedrijf door te lichten. Sindsdien gebeurt er vooral organisatorisch het nodige dat ertoe bijdraagt dat Zijderlaan zijn klanten nu en in de toekomst professioneel kan (blijven) ontzorgen.

Bij Zijderlaan kunnen opdrachtgevers terecht voor transport, warehousing en op maat gemaakte logistieke oplossingen. Het bedrijf heeft veel affiniteit met de agrosector en telt momenteel ruim 270 medewerkers en drie vestigingen in Stolwijk, Steenbergen en Puttershoek. Naast dc-locatie is Stolwijk ook het hoofdkantoor van waaruit de planningen centraal worden aangestuurd en afdelingen huizen, zoals hr, IT, administratie, marketing en de eigen werkplaats. Steenbergen en Puttershoek zijn logistieke locaties. Laatsgenoemde is een dedicated, en volledig gemechaniseerd en geautomatiseerd dc voor de Suiker Unie. "Wij hebben ons steeds meer ontwikkeld als strategische partner voor onze klanten", vertelt directeur Sabine Zijderlaan. "We willen hen optimaal ontzorgen. Daarvoor is onder meer een goede organisatie van de ICT nodig. Aangezien de ontwikkelingen op dat gebied elkaar snel opvolgen, hebben we in 2017 besloten DWE binnen te halen om ons te helpen op ICT-gebied toekomstgerichte stappen te zetten."

DWE begon in 2017 met het ICT-landschap bij Zijderlaan in kaart te brengen. Dataverkeer, veiligheid en beheersbaarheid van de IT-infrastructuur werden onderzocht. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek, de ICT-trends in de sector, en de toekomstige wensen en behoeften van Zijderlaan en zijn klanten is een ICT-visie richting 2020 opgesteld.

ONDERWEG

"We zijn nu samen met DWE onderweg", zegt Zijderlaan. "Een van de eerste dingen die we hebben gedaan, is een externe IT-manager van DWE aanstellen. Hierdoor konden we alle stappen die we wilden zetten gestructureerd in gang zetten. Daarbij is gekozen voor een nieuwe organisatiestructuur en nieuwe functieprofielen binnen het IT-team. Zo kunnen we mee met de nieuwste ontwikkelingen en de behoeften van onze klanten. We zijn druk bezig met het oppakken van allerlei digitaliserings- en automatiseringsprocessen en daarin optimaliseringsslagen te maken." Een goed voorbeeld daarvan is het direct over managementrapportages kunnen beschikken, zodat medewerkers goed beslagen ten ijs komen bij klanten. 
"Verder hebben we enorme datastromen vanuit boordcomputers en WMS. Als je snel over deze informatie kunt beschikken, dan kun je adequaat inspelen op in- en externe ontwikkelingen", aldus Zijderlaan.

CLOUD

Zijderlaan is verder druk met het opleiden en trainen van medewerkers op het gebied van IT. "Het is belangrijk hun kennis naar een hoger niveau te brengen om organisatiebreed, maar ook richting onze klanten, te kunnen profiteren van de IT-voordelen", zegt Zijderlaan. Ondertussen heeft er ook een migratie van alle data plaatsgevonden van de eigen server naar de cloud. Dat heeft volgens Zijderlaan nogal wat voordelen. "We beschikken nu over meer opslagcapaciteit, meer snelheid en een betere performance." 
Ook is Zijderlaan gestart met het digitaliseren van de inkoopfacturen. Hetzelfde gebeurt binnenkort met de verkoopfacturen. 'Zo halen we druk weg bij de werknemers en komen we tot een betere beheersbaarheid. Om die reden maken we in de toekomst ook zeker nog de stap naar de digitale vrachtbrief."

Voor een makkelijke en snelle communicatie met chauffeurs en andere medewerkers heeft Zijderlaan een eigen app. 

Artikel Zijderlaan 'klaar voor de toekomst' in de rubriek ICT & LOGISTIEK van magazine Transport & Logistiek

woensdag, 06 maart 2019 12:35

MegaMix aan het woord

Written by
Bij Zijderlaan vinden wij het belangrijk om hechte relaties aan te gaan met onze opdrachtgevers. Relaties die verdergaan dan rechttoe rechtaan zakendoen. Wij vroegen Roald van der Wal van MegaMix hoe zij de samenwerking met Zijderlaan ervaren.
"MegaMix heeft zich ontwikkeld tot de meest duurzame mortelproducent van Nederland. Zijderlaan verzorgt, als betrouwbare en loyale partner, de logistieke afhandeling, waaronder het transport van de unieke MegaMix silosystemen. Zijderlaan draagt bij aan het meest effectief en milieuvriendelijk inzetten van transportmiddelen."
Lees hier het hele verhaal.
donderdag, 07 februari 2019 10:06

Reduceren lege kilometers

Written by

Na 120 dagen is de suikerbietencampagne van 2018-2019 in week 2 afgesloten. Door de droogte was de opbrengst met 13,2 ton suiker per hectare lager dan het langjarig gemiddelde (bron: Royal Cosun). In deze vlog vertellen Suiker Unie en Duynie Feed over hun succesvolle, logistieke samenwerking. Ook ziet u hoe Zijderlaan bijdraagt aan het reduceren van lege kilometers.

https://vimeo.com/302113919/8bec068662

Na het lossen van de suikerbieten bij de fabriek wordt perspulp terug geladen. Dit leveren we direct bij de veehouder. "We proberen de rondjes zo kort mogelijk te maken en daardoor zo min mogelijk lege kilometers te rijden", aldus Raymond, chauffeur bij Zijderlaan. 

donderdag, 06 september 2018 11:58

Transport bietencampagne 2018

Written by

Op 11 september gaat de bietencampagne weer van start. Hiermee krijgen de bieten, die last hebben gehad van de droogte, de kans om nog een week langer door te groeien. Suiker Unie verwacht dat er 5 tot 10% minder bieten aangevoerd zullen worden. Daarmee gaat de campagne 130 dagen duren. Dit is 22 dagen minder dan vorig jaar.

Het mag dan een kortere campagne worden dan vorig jaar, het blijft een teamprestatie van formaat. Het is een enorme operatie om alle bieten just-in-time en veilig op de locaties te krijgen. Ook de perspulp voeren we af naar Nederlandse veehouderijen.

Zijderlaan transporteert al zo’n 65 jaar bieten. De bietencampagne is een van de levensaders van ons bedrijf. Waar het begon met 5.000 ton, praten we nu over 1,6 miljoen ton bieten. Ook dit jaar is ons speciale campagneteam er weer klaar voor!

zaterdag, 01 september 2018 11:00

Artikel GFActueel: 'De bodem staat onder druk'

Written by

Bron: GF Actueel Vollegrond
Nieuws 3 feb 2017

‘De bodem staat onder druk’

De bodem staat onder druk, letterlijk en figuurlijk. Niet alleen door zwaardere machines, maar ook door het mestbeleid, milieudoelen, klimaatverandering en stijgende grondprijzen staat het bodemgebruik onder druk. Een weerbare bodem én weerbare tuinders zijn het antwoord.

Dagvoorzitter Klaas Hoekstra, voorzitter van de NAV, was op de Themamiddag Bemesting Akkerbouw Vollegrond op 2 februari in Nijkerk duidelijk: de bodem krijgt veel te verduren. Niet alleen door het nog steeds toenemende gebruik van zwaardere machines (onder slechte omstandigheden), maar ook door het aanscherpen van de gebruiksnormen, toenemende periodes met extreme droogte of juist neerslag en door de stijgende vraag naar grond stijgen ook de grondprijzen.

Geen natuurlijk herstel

Op de meeste zaken heeft een ondernemer weinig of geen invloed, maar op de inzet van zware machines en de daarmee gepaard gaande grondverdichting wél, zo bleek uit de inleiding van Wageningen UR-onderzoeker Jan van de Akker. Hij liet onderzoeksgegevens zien waaruit bleek dat eenmaal een grondbewerking (ploegen) uitvoeren onder ongeschikte omstandigheden kan leiden tot een verdichting van de grond net onder de bouwvoor, die bovendien niet met één grondbewerking weer weg te werken is. Ook van nature herstelt een dergelijke verdichting zich niet of nauwelijks.

Hoge wiellast

De verdichtingen ontstaan met name bij grondbewerking in het vroege voorjaar als met hoge wiellasten over te natte grond wordt gereden. Ook in het najaar bij rooiwerkzaamheden kan dat het geval zijn. Lage drukbanden helpen wel, maar ook daarmee kan de druk nog te hoog zijn voor het draagvermogen van de grond. Een vuistregel is dat de grond op ploegzooldiepte tot maximaal 1 bar (100 kPa) belast mag worden, maar Van de Akker deed metingen bij oogstwerkzaamheden met bietenrooiers op banden met lage spanning en stelde zelfs op 70 centimeter nog grondspanningen vast van 1,3 tot 1,4 bar.

Weerbare bodem

De conclusie van Van de Akker, op basis van meerdere metingen, is dan ook dat de dichtheid in lagen onder de bouwvoor structureel toeneemt. Daardoor is in akkerbouwgewassen productiederving vastgesteld van gemiddeld 10%, met als ‘topper’ 35%.

Een weerbare bodem, met als voornaamste meetpunt daarvan het organischestofgehalte, kan meer wiellast verdragen. Dat betekent niet dat zo’n bodem alles kan verdragen. Zorgvuldig omgaan met de grond blijft het devies en dat vraagt een weerbare tuinder met kennis van zaken.

Zorgvuldig omgaan met de grond blijft het devies en dat vraagt een weerbare tuinder met kennis van zaken.

Effect bodemverbeteraars

Uit de resultaten van het door Wageningen UR-onderzoeker Derk van Balen gepresenteerde meerjarig onderzoek naar het toedienen van bodemverbeteraars en structuurverbeteraars, blijken die niet of nauwelijks bij te dragen aan het verbeteren van de weerbaarheid van een bodem die redelijk goed op orde is.

Van Balen testte meerdere producten die de bodem en/of de structuur zeggen te verbeteren, maar kon op fysische, chemische of biologische grondeigenschappen geen wezenlijke verschillen vaststellen. Het onderzoek werd uitgevoerd op drie kleigronden en twee zandgronden. Alleen het calciumproduct Agrigyps gaf op klei een betere structuur te zien ten opzichte van het vergelijkingsobject met kunstmest.

Alleen het calciumproduct Agrigyps gaf op klei een betere structuur te zien ten opzichte van het vergelijkingsobject met kunstmest.

Sterk wisselende resultaten

De conclusie van Van Balen is dat er met deze producten sterk wisselende resultaten zijn geboekt, zonder een consistente lijn. Voor een weerbare bodem adviseert hij dan ook de focus te leggen op de aanvoer van voldoende organische stof, voldoende vruchtwisseling, passende grondbewerkingen en het beperken van de bodembelasting.

Stan Verstegen
Redacteur vollegrondsgroenteteelt

zaterdag, 01 september 2018 10:00

Graanoogst 2018

Written by
Het zomerse weer zorgde ervoor dat de maaidorsers begin juli van start konden. Inmiddels is al het graan van het land en zit de graancampagne er alweer op. De opbrengst valt dit jaar wat lager uit, maar de kwaliteit is optimaal.
Ook Zijderlaan heeft dit jaar weer een groot deel van haar vloot ingezet om hoge volumes te vervoeren. Vooral in het zuidwesten en het midden van Nederland waren onze auto’s actief voor CZAV, Agrifirm en Van Iperen. Bekijk hieronder een mooie video van Capture Producties over de oogst met een New Holland CX5080 die het graan vervolgens in een kipper van Zijderlaan lost.
maandag, 30 oktober 2017 13:14

Belangrijke logistieke schakel voor Haifa

Written by
Het MyMultifeed-concept van Haifa is niet meer weg te denken uit de dagelijkse praktijk in de tuinbouwmarkt. De kweker berekent zijn meststofrecept met MyMultifeed en stuurt deze door. Vanaf dat moment worden alle logistieke processen aan elkaar gekoppeld. Vier werkdagen later worden de meststoffen op de tuin afgeleverd. Marco Molenaar, Productmanager en Agronomist Haifa: "Zijderlaan is een belangrijke schakel in dit proces. Zij dragen zorg voor een nette en tijdige aflevering van het product."
De meststoffen worden afgevuld in bigbags vanaf 400 kg tot een maximum van 1200 kg.

Meer weten over Haifa?
Bekijk onze website http://www.haifa-group.com/nl of neem contact op met Marco Molenaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. +31 (0)6-23310205.

maandag, 30 oktober 2017 13:13

CO2-bewust en actief met CO2-footprint

Written by

Dit is een artikel uit 2017. Klik hier voor de actuele informatie over ons duurzaamheidsbeleid en -activiteiten.

 

Zijderlaan streeft ernaar om duurzaam te ondernemen. Door bewust maatregelen te nemen die niet alleen kostenbesparingen opleveren, maar gelijktijdig milieubelasting reduceren, staat Zijderlaan stil bij het optimaliseren van haar (duurzame) transport. Mede hierdoor heeft Zijderlaan de afgelopen vijf jaar deelgenomen aan het Connektprogramma Lean and Green. Voor de komende jaren heeft Zijderlaan een CO2 footprint en bijbehorend reductieplan opgesteld om haar CO2 uitstoot te monitoren en reduceren.

Wat hebben we al gerealiseerd?
Voor het Lean and Green programma heeft Zijderlaan in 2016 een reductie van ca. 24% van de CO2-uitstoot bereikt ten opzichte van 2011. De maatregelen die wij hiervoor hebben genomen zijn:

  • Cursus “Het Nieuwe Rijden” voor alle chauffeurs;
  • Reduceren van lege kilometers door intensievere samenwerking met opdrachtgevers en transportpartners;
  • Optimalisatie van transportstromen door de realisatie van een nieuw distributiecentrum (BREEAM-gecertificeerd);
  • Gebruik van lichter materiaal waardoor de beladingsgraad verhoogt.

Hoe gaat het verder?
Een actief CO2-reductiebeleid en monitoring van activiteiten blijven belangrijk. Daarom hebben wij een organisatiebreed reductieplan opgesteld in de vorm van een CO2 Prestatieladder. Dit is een gecertificeerd meetinstrument voor bedrijven om de CO2-emissie in kaart te brengen. Dit resulteert in een CO2-footprint die ervoor zorgt dat er transparant, volgens bepaalde doelstellingen en maatregelen, kan worden gewerkt aan het reduceren van de CO2-uitstoot. 

Voor het segment van Zijderlaan is het nu niet noodzakelijk om te kiezen voor een gecertificeerde CO2 Prestatieladder. Zijderlaan verwerkt haar verbruikcijfers daarom in een CO2-reductiebox, die zich richt op de footprint en het bijbehorende reductieplan.

Reductieplan 2016-2020

In het plan van aanpak zijn opnieuw doelstellingen bepaald en maatregelen geïmplementeerd die voor de benodigde reductie kunnen zorgen. Onderstaande doelstellingen staan in het Plan van Aanpak beschreven.

Zijderlaan heeft zich als doel gesteld om in de komende 5 jaar, gemeten vanaf het referentiejaar 2014, onderstaande CO2-reductie te realiseren.

CO2-reductiedoelstelling Zijderlaan 2020
Zijderlaan wil in 2020 ten opzichte van 2014 5% minder uitstoten

 

CO2-reductiedoelstelling Zijderlaan 2040
Zijderlaan wil in 2040 ten opzichte van 2014 30% minder uitstoten

 

Doelstellingen per emissiestroom:

100% CO2-reductie elektra
5% CO2-reductie gas
5% CO2-reductie brandstof

Subdoelstellingen:

BRANDSTOFVERBRUIK BEDRIJFSWAGENS
Om het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot te verminderen is er op basis van mogelijke reductiemaatregelen bekeken hoeveel brandstof er kan worden gereduceerd met de bedrijfswagens. Er is een inschatting gemaakt dat minimaal 5% reductie in 2020 haalbaar moet zijn. Deze reductie wordt gerelateerd aan het totaal aantal vervoerde tonnages in kilogrammen.

GASVERBRUIK KANTOREN
Om het gasverbruik en de bijbehorende CO2 -uitstoot te kunnen verlagen hebben we maatregelen geïnventariseerd die op ons bedrijf van toepassing zijn. Wij schatten in dat we de komende 3 jaar ons verbruik en uitstoot met 5% kunnen verlagen. Om dit te kunnen monitoren wordt de voortgang gemonitord aan het aantal vierkante meters (m2).

ELEKTRAVERBRUIK KANTOREN
Zijderlaan heeft de intentie om groene stroom te gaan inkopen voor de gebouwen. Dit levert een reductie van 100% CO2 - reductie op. Daarnaast zijn er nog maatregelen geïnventariseerd om het elektraverbruik te verlagen, zoals het aanbrengen van LED verlichting, het optimaliseren van de klimaatinstallaties en bijvoorbeeld de aanschaf van een energiemanagementsysteem om sluipverbruik te voorkomen. Naast het reduceren van de CO2 -uitstoot is als doel bepaald om het elektraverbruik met 10% te verlagen. Om dit te kunnen monitoren wordt de voortgang gekoppeld aan het aantal vierkante meters (m2).

Voortgang CO2-reductie
De voortgang en de maatregelen worden gemonitord op basis van het aantal vervoerde tonnages en het aantal vierkante meters. Om de voortgang in het dieselverbruik te kunnen monitoren wordt deze gerelateerd aan de vervoerde tonnages (kilogrammen). Om de voortgang in het gas- en elektraverbruik te monitoren wordt deze gerelateerd aan het aantal m2. Zijderlaan heeft zich vooralsnog met name gericht op de CO2 - reductie m.b.t. dieselolieverbruik, omdat 98% van de totale emissie veroorzaakt wordt door onze transportmiddelen. Natuurlijk is en blijft CO2 - reductie van elektra en gas in het kantoor en de DC's constant onder de aandacht en zullen we daar de verbeterkansen blijven zoeken. Onderstaand kunt u de resultaten van onze CO2 - reductie bij de transportmiddelen over de afgelopen 6 jaren terugvinden.

REDUCTIE POTENTIEEL
Op basis van de footprint is er een nieuw pakket met maatregelen opgesteld om het brandstof-, gas- en elektraverbruik en hiermee de CO2-uitstoot verder en blijvend te reduceren.

  • Duidelijk wagenparkbeleid opzetten met hierin meegenomen:
    - Maximale CO2-uitstoot en energielabel van een personenauto
    - Type motor (Euro 5 of 6, elektrisch)
    - Beleid rondom alternatieve brandstoffen
  • Veelvuldig uitlezen van het motormanagementsysteem ten behoeve van inzicht in het verbruik en rijgedrag. Bij voorkeur op kenteken en persoonsniveau. De komende jaren ligt de focus wederom op het rijgedrag van de bestuurders. Het werkelijke normverbruik kan getoetst worden aan het normverbruik van de fabriek.
  • Bewustwording vergroten onder medewerkers. Denk hieraan aan regelmatige feedback vanuit het management en door de chef werkplaats op het gebied van:
    - Onderhoud aan de vrachtwagens
    - Het onnodig stationair laten draaien van vrachtwagens
    - Tips op het gebied van rijgedrag
    - Banden op de juiste spanning
  • Inkopen van groene stroom en het nemen van energiezuinige maatregelen voor het kantoor en de distributiecentra.

De CO2 footprint leidt ertoe dat er organisatiebreed CO2 bewust wordt gehandeld, zowel in onze eigen bedrijfsvoering als bij de uitvoering van onze dienstverlening. Daarnaast is Zijderlaan organisatiebreed actief bezig met het realiseren van energiebesparing en wordt er, waar mogelijk, efficiënt gebruik gemaakt van duurzame materialen en energie.

Pagina 2 van 2