Derde generatie Zijderlaan aan zet
In september 2021 kondigden we aan dat Zijderlaan vanaf 1 januari 2022 wordt bestuurd door de derde generatie. Wim Zijderlaan treedt af als directeur en Sabine & Tim Zijderlaan nemen het ‘stuur’ over. Om de toekomstbestendigheid en continuïteit van Zijderlaan te waarborgen, kozen Sabine en Tim ervoor het directieteam te completeren met een externe professional. Sinds 1 september 2021 is Leo Lokker aangesteld als Commercieel & Operationeel directeur.
Hoe is het om als 3e generatie leiding te geven aan Zijderlaan?
“Wij zijn trots dat we, als derde generatie, het vertrouwen hebben gekregen om ons familiebedrijf te mogen voortzetten. Een mooie kans met grote verantwoordelijkheden. Al 85 jaar zijn onze mensen de drijvende kracht binnen onze onderneming. Stuk voor stuk gedreven en professionele medewerkers die met elkaar bereid zijn om net even dat extra stapje voor de klant te zetten. Zolang we dit met elkaar weten vast te houden kunnen we binnen ons werkveld echt het verschil blijven maken.”
Wat nemen jullie van Wim mee in de bedrijfsvoering?
“Een van de dingen die Wim ons de afgelopen jaren heeft geleerd is om altijd vooruit te kijken. Niet altijd even makkelijk maar wel noodzakelijk om je koers te bepalen. Een stip op de horizon helpt om focus te houden en beter te anticiperen op kansen die op je pad komen.”
Waar blijven jullie je op richten?
“Het is belangrijk dat we blijven bouwen aan ons onderscheidend vermogen. Iedereen kan dat ritje van A naar B verzorgen of goederen opslaan in een willekeurig DC. Juist net dat extra stapje en onze proactieve klantbenadering maakt het verschil. Dat deze persoonlijke vorm van dienstverlening wordt gewaardeerd blijkt wel uit het feit dat we steeds vaker en eerder aan tafel worden uitgenodigd bij onze klanten om mee te denken over de vormgeving van hun (duurzame) strategie. Een mooie en dankbare ontwikkeling binnen ons dienstverleningspakket waar we in de toekomst van Zijderlaan graag op blijven inzetten.”
Wat staat er op de agenda?
“Als eerste prioriteit staat het concretiseren van onze strategie voor de komende jaren op de agenda. Daarnaast willen we onze dienstverlening en klantportefeuille onder de loep nemen om te zien of we nog steeds de juiste en gewenste dienstverlening leveren. Een ander belangrijk onderwerp is het vergemakkelijken van onze huidige administratieve procedures, waarbij verdere automatisering en klantintegratie essentieel zijn. Zoals u ook leest onder het kopje “Grip op groei”, is dit traject inmiddels gestart. Het hoofddoel is meer organisatorische ruimte creëren over alle afdelingen heen om zo logisch en gericht met elkaar te kunnen blijven werken aan de toekomst van ons bedrijf.”
Hoe zien jullie de toekomst tegemoet?
“Met heel veel vertrouwen. Er is de afgelopen jaren een goed fundament gelegd waar we graag verder op bouwen. Anno 2021 zien we de logistieke markt in razend tempo om ons heen veranderen. Dit betekent dat we een interessante en spannende tijd tegemoet gaan, waar het milieu (duurzaamheid) een steeds belangrijker en groter aandachtspunt wordt, waar goed personeel steeds lastiger te vinden zal zijn, de aanwezigheid van benodigde grondstoffen niet langer vanzelfsprekend is en waar klanten meer van ons eisen en verwachten. Deze uitdagingen zien wij overigens niet als een gevaar, maar juist als een kans. Als gezond familiebedrijf, met een duidelijke strategische visie, kunnen we hierop zeker anticiperen.”
“We zeggen wel eens gekscherend dat Zijderlaan ‘breed gespecialiseerd’ is. Dit klinkt wellicht niet direct logisch, maar het is wel een gegeven. Onze specialismes in alle drie de transportdivisies, aangevuld met de meerwaarde die we bieden in onze DC’s maakt dat we in staat zijn op te schalen tijdens campagnes en gericht kunnen meebewegen met klantspecifieke wensen en vraagstukken. Uiteraard altijd met behoud van de welbekende Zijderlaan mentaliteit, een familiebedrijf waar mensen trots zijn om voor te mogen werken.”
Hoe kijken jullie naar de ontwikkelingen in de transport- en logistieksector?
“De ontwikkelingen zijn op zijn minst spannend te noemen, maar wij zijn ervan overtuigd dat Zijderlaan zich kan blijven onderscheiden. We zullen wellicht keuzes moeten maken die we voorheen nooit hadden bedacht, zoals het rijden op alternatieve brandstoffen, vergaande automatisering doorvoeren in ons wagenpark en bij onze klanten en/of het aanbieden van transport door middel van meerdere modaliteiten. Een ding is zeker, we moeten alert blijven en (bij)sturen om de continuïteit van onze dienstverlening te kunnen waarborgen. Flexibel opereren binnen de dynamische logistieke markt, opvolgen van nieuwe wet- en regelgeving en zo nu en dan ook zeker inspelen op kansen of uitdagingen die bijdragen aan de verdere groei en professionaliteit van onze onderneming.
Eerste indruk van Zijderlaan
Leo Lokker: “Ik ben zeer onder de indruk van ons bedrijf en over de inzet van een ieder in zijn of haar vakgebied. Iedereen is trots om voor Zijderlaan te werken. Ik ben vooral blij verrast over de open en informele cultuur en samenwerking en voel me helemaal thuis in dit ondernemende familiebedrijf.”