Suiker Unie (nu Cosun Beet Company)

Suiker Unie (nu Cosun Beet Company)

Continuïteit en optimalisatie door samenwerking

Oktober 2018 - We spreken met twee Suiker Unie*-medewerkers: Arno Huijsmans die de aanvoer van bieten voor Suiker Unie* onder zijn hoede heeft en Renze van der Zwaag, verantwoordelijk voor de logistiek van de suikerproducten. De eerste vraag, die Renze en Arno voor hun kiezen krijgen, luidt: Hoe is de samenwerking eigenlijk begonnen?

Lang geleden...

Renze bijt het spits af: “De historie met Zijderlaan gaat ver terug. Die dateert uit de periode met CSM, die Suiker Unie* ruim tien jaar geleden heeft ingelijfd. Dat was een spannende tijd voor de betrokken vervoerders bij CSM. Maar Suiker Unie* kiest altijd voor kwaliteit en daar sluit de werkwijze van Zijderlaan goed bij aan. Zijderlaan plaatst – net als Suiker Unie* – het gemeenschappelijke belang boven het eigenbelang. Het distributiecentrum in Puttershoek is daar een mooi voorbeeld van. Daarin heeft Zijderlaan uiterst constructief meegedacht.”

Zijderlaan plaatst – net als Suiker Unie* – het gemeenschappelijke belang boven het eigenbelang.


Nieuwe uitdagingen

“Een andere pré voor Zijderlaan is dat zij bekend zijn met agrarisch transport en samen met ons op zoek zijn naar efficiëntere werkmethoden,” vervolgt Arno. “Hoe kunnen we wachttijden bij verlading van de bieten verbeteren? Hoe kunnen we het logistieke proces nog scherper krijgen? Hoe kunnen we combinatievrachten intensiveren? Hoe kunnen we de automatisering verder verbeteren? Met andere woorden en vanuit ons perspectief: hoe kan Suiker Unie* tegen een scherper tarief hetzelfde of zelfs een beter resultaat behalen?
In dat proces staat Zijderlaan niet alleen. Suiker Unie* daagt Zijderlaan echter wel uit om hierin actief mee te denken. Daar staat tegenover dat de contractduur van één jaar is opgerekt naar drie jaar, uiteraard met de intentie deze te continueren. Voor zowel bieten als suiker is een partnership overeenkomst afgesloten. Alleen dat al is vooruitgang. Dan kunnen we ons allemaal concentreren op onze corebusiness. Wij op het binnenhalen, verwerken en afzetten van suiker. Zijderlaan op het optimaliseren van het logistieke proces. Wij opereren daarin als partners van elkaar. We blijven dus zelf ook meedenken in dat proces. Met het nieuwe contract ‘koopt’ Zijderlaan tijd en rust alsook een stukje continuïteit voor de eigen organisatie. Wij – op onze beurt – creëren eveneens rust en continuïteit en zijn per saldo goedkoper uit. Kortom, hier ligt voor beide partijen een kans.”

Duurzaamheid & innovatie

Suiker Unie* houdt zich continu bezig met de vraag wat allemaal mogelijk is met suiker of andere componenten uit de suikerbiet. Renze: “Eén van de laatste ontwikkelingen is dat Suiker Unie* in staat is om – ook in het kader van duurzaamheid – groen gas te produceren. Inmiddels gebeurt dat al op aanzienlijke schaal. 25 miljoen m3 biogas vloeit voor een belangrijk deel via het gasleidingnet naar omliggende huishoudens. Een ander deel wordt aangewend voor ons transport in combinatie met diesel.”

Beschikbaarheid chauffeurs neemt af

Arno: “Ik zie ons op termijn wel chauffeur-vrij transport uitvoeren, tenzij er wettelijke kaders komen en vrachttransport bemand moet blijven. Of in complete pelotons de weg op gaan. Ik ervaar dat het nu al lastig is om aan chauffeurs te komen. Er zit – dat zegt mijn gevoel althans – een wetmatigheid tussen de groei van de economie en de afname van het aantal chauffeurs. Deels ook onder invloed van het thuisfront, dat meer privétijd opeist om samen leuke dingen te doen.”

Losgestort charters content2

De bietencampagne in cijfers

Arno: “Tijdens de bietencampagne rijden er gedurende 20 weken gemiddeld 320 vrachtwagens 24 uur per dag de klok rond voor Suiker Unie*. Dat betekent dat er circa negenhonderd chauffeurs betrokken zijn bij de bietencampagne. Een gigantische, logistieke operatie die jaarlijks terugkeert. De telers richten op tal van plekken in Nederland een goede ligplaats in, waar vrachtwagens, ook bij slecht weer, goed kunnen laden. Suiker Unie* zorgt voor de zogenaamde bietenkraan of muis (machine die de bieten reinigt van grond en verlaadt op de vrachtwagen) en bevracht de auto’s die af- en aanrijden. Deze auto’s rijden vervolgens naar de fabriek en lossen daarna hun lading. Diverse chauffeurs reinigen daarna de laadbak en nemen perspulp mee retour naar een veehouder. Alle informatie over de hoeveelheden vracht, kilometers, enzovoort, wordt digitaal vastgelegd.” Sterker nog: op zijn mobiele telefoon kan Arno de hele operatie in Nederland nauwgezet volgen.

Eindproducten rijden

In tegenstelling tot de bieten, worden de eindproducten het hele jaar door gereden. Het gaat hier voor Zijderlaan hoofdzakelijk om pallettransport. Transport dat – omdat het voedselproducten betreft – aan strikte voorwaarden moet voldoen. Renze licht dit toe: “In het kort komt het erop neer dat voedselproducten schoon, droog en geurvrij moeten worden vervoerd. Daarom werkt Suiker Unie* met een vast team van chauffeurs. Met name voor haar bulktransport krijgen chauffeurs een training waarbij de gevaren van voedseltransport aan bod komen. Dit, omdat fouten in het transportproces grote gevolgen kunnen hebben. De chauffeurs moeten er goed van doordrongen zijn, welke gevaren op de loer liggen. Belangrijk daarbij is dat ze een fout direct durven te melden, zodat Suiker Unie* in staat is eventuele maatregelen te nemen.”

Voedselproducten moeten schoon, droog en geurvrij worden vervoerd. 


Suiker Unie* vraagt...

Arno: “Voor Suiker Unie* is – zeker ook naar de toekomst toe – de continuïteit van groot belang. Wij zullen altijd samenwerking zoeken met ambitieuze partijen. Met ondernemers die de wil hebben om het morgen beter te doen. Die waarmaken wat ze beloven. Linksom of rechtsom. Met partners waar je van op aankunt. Het gaat bij Suiker Unie niet louter om geld, maar ook om het beheersbaar houden van de gevaren die boven de voedselindustrie hangen. Suiker Unie* wil zakendoen met mensen die hun vak verstaan. Niet meer, maar ook niet minder. Die houding zal niet veranderen, waarbij de communicatielijnen bij voorkeur zo kort mogelijk zijn. Dat werkt nu eenmaal het prettigst, omdat een goede verstaander... precies, aan een half woord genoeg heeft.”

www.cosunbeetcompany.nl

* Sinds juli 2020 is de naam van Suiker Unie veranderd in Cosun Beet Company.

Hoofd DC Puttershoek tn

Cosun Beet Company in het kort

Cosun Beet Company (voorheen Suiker Unie) is de enige suikerproducent in Nederland en produceert vanuit twee vestigingen. Eén in Groningen en één in Dinteloord. Het moederbedrijf Royal Cosun is een coöperatie en kent zo’n negenduizend bietentelers als aandeelhouder. Tijdens de suikerbietencampagne worden 28.000 ton bieten per dag per fabriek aangevoerd. Samen dus goed voor 56.000 ton bieten, gemiddeld 850 vrachten per fabriek per dag! De totale bietencampagne kent een looptijd van zo'n twintig weken.

Via de raffinaderijen van de fabrieken wordt witte suiker in verschillende korrelgroottes geproduceerd. Zo komt dagelijks 3.500 tot 4.000 ton witte kristalsuiker per fabriek beschikbaar. Daarnaast wordt een halffabrikaat – diksap genaamd – opgeslagen in grote tanks en later verwerkt tot suiker. Voor specialistische bewerking beschikt Cosun Beet Company in Roosendaal over een fabriek waar vloeibare consumenten- en industriële suikerproducten worden gemaakt, denk hierbij aan stroop. In Puttershoek worden industriële poedersuiker, basterdsuiker en consumenten suikerproducten geproduceerd en verpakt. De productie van deze specialiteitenfabriek in Puttershoek gaat via rollerbanen rechtstreeks naar het volautomatische distributiecentrum van Zijderlaan.