Duynie responsible feeding

Duynie responsible feeding

Innovatieve marktbenadering

“Duynie, voortgekomen uit de familiebedrijven Van Nierop en Verduyn, maakt net als Suiker Unie deel uit van Royal Cosun. Het is de tak die als enige geen landbouwproducten verwerkt tot food. Duynie ontvangt de co-producten vanuit de levensmiddelenindustrie. Deze worden vermarkt als diervoer of als grondstof voor nieuwe producten. Vrijwel alles wordt óf op een of andere manier gebruikt óf hergebruikt. Dit wordt ook wel Circulaire Economie genoemd.”

Aan het woord is Kai Kikkers, director Feed NL bij Duynie. Kai legt meteen uit dat er naast ‘Feed’ nog een viertal divisies actief zijn binnen Duynie, namelijk ‘Ingredients’, ‘Renewables’, Modified starch’ en ‘Innovations’. Alles in de Engelse taal, omdat Duynie Feed actief is in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Polen, Hongarije, Slowakije en Tsjechië. Ook de andere divisies opereren internationaal.

 

2010, 2013 en 2015

“Ik ben in 2010 voor het eerst met Zijderlaan in contact gekomen. Zij verzorgden het transport van grote hoeveelheden bierbostel. In 2013 ben ik door een overname bij Duynie terechtgekomen en vanaf 2015 vervul ik mijn huidige functie. Sindsdien is ons belangrijkste product qua volume perspulp geworden. Perspulp wordt geleverd door Suiker Unie. Duynie vermarkt co-producten zoals perspulp, richting rundvee- en varkenshouderij. ‘Feed’ is in tegenstelling tot de andere divisies van Duynie lokaal georganiseerd vanwege de houdbaarheid van het product. Duynie Feed heeft vijftig mensen in dienst, waarvan ruim de helft als chauffeur werkzaam is. Deze rijden hoofdzakelijk vloeibaar tanktransport en containertransport. De zogenaamde steekvaste producten worden voor meer dan de helft door Zijderlaan getransporteerd.”

Kai Kikkers: "De chauffeurs moeten de taal van onze klant - veelal melkveehouders - spreken."

Goed, beter, best

“Samen met Zijderlaan is en wordt naarstig gezocht naar een oplossing waardoor het logistieke proces bij de bietencampagne efficiënter kan verlopen en ‘lege’ kilometers kunnen worden gereduceerd tot een minimum. Er zijn zo’n vierduizend afnemers van ons product, verspreid over het hele land. Van tijd tot tijd ‘brainstormen’ wij samen met Tim en Wim Zijderlaan om te kijken of er slimmere oplossingen zijn die tegelijk ook praktisch uitvoerbaar zijn. De oplossing moet het traject ‘bietfabriek-pulpklant-biet-fabriek’ efficiënter laten verlopen. Wij hebben al geconstateerd dat het afzetten van perspulp niet strikt aan tijd gebonden is. Doelstelling is om de uitlevering van de verkochte perspulp te koppelen aan de bietenkranenroute. Dat resulteert in kortere rijafstanden, de nodige tijdwinst en een veel flexibelere inzet van mens en materieel. Dat is al een mooi begin, maar de lat ligt hoger.”

Verhouding eigen versus extern transport

“Bij Duynie werken 32 chauffeurs,” vervolgt Kai. “We hebben ervoor gekozen om met name tankwagen- en containervervoer zelf uit te voeren maar ook deels met extern transport in te vullen. In losgestort (bierbostel)vervoer met kippers maken we zelfs het hele jaar rond voor 99% gebruik van extern vervoer. Zo ook bij de campagneproducten als perspulp, cigarant en aardappelpersvezels. Duynie organiseert de verkoop en logistiek van het totale volume van de beide suikerfabrieken in Nederland. Tijdens de bietencampagne zijn er ruim vierhonderd auto’s per dag voor Duynie aan het werk.

Slurfauto

“In 2008 is er gestart met een zogenaamde slurfauto. Een noviteit in de transportmarkt. De allereerste afbeelding van die auto kreeg ik onder ogen, de dag na mijn eerste sollicitatiegesprek. De auto stond afgebeeld op de cover van Plattelandspost. Dit kon geen toeval zijn. Tijdens mijn introductieprogramma mocht ik meerijden met de slurfauto, zowel de chauffeur als onze klanten waren razend enthousiast. Toen we nadachten over een tweede slurfauto vielen de puzzelstukjes precies op het goede moment in elkaar. We dachten meteen: als we verder willen met de slurfauto, zullen er meer moeten volgen, want één slurfauto is géén slurfauto. Samen met Wim is toen besloten om in 2010 nog twee slurfauto’s aan te schaffen. Anno 2017 is de slurfauto alweer sterk verbeterd en is het eerste type, met enkelvoudige vijzel, vervangen voor het nieuwe type met zeven kleinere vijzels, waardoor de slurfauto veel beter functioneert en minder technische mankementen vertoont. Het is de ondernemersgeest van Wim geweest, om daar toentertijd meteen werk van te maken. Momenteel rij den er onder onze naam zes slurfauto’s en door heel Nederland ongeveer achttien.” Kai steekt zij n enthousiasme niet onder stoelen of banken: “Het is toch supergaaf dat ‘ons’ concept in de markt wordt gekopieerd.”

Duynie Slurfauto

Verantwoordelijkheid

De werkwijze van Kai wordt gekenmerkt door een open vizier. Hij heeft een antenne voor wat anderen zeggen en doen. Twee weten altijd meer dan één! “Ik ben niet perfect en zal dat ook nooit worden, maar ik durf mezelf wel kritisch te evalueren. Klankborden met anderen met de intentie mezelf te verbeteren. Ik wil geen afstand creëren en me verschuilen achter een drukke agenda. Integendeel zelfs. Ik wil benaderbaar zijn; de teamgeest vasthouden en iedereen even serieus nemen. Iedereen die verantwoordelijkheid kan en wil nemen, verdient alle ruimte. Daarom organiseren wij bij voorbeeld jaarlijks een dag voor onze chauffeurs. Om te leren, om te weten wat er leeft en te onderzoeken wat er beter kan. Want alles kan altijd weer beter.”

Continu onderzoek

“Het imago van Duynie is de laatste anderhalf jaar sterk verbeterd. Waren wij vroeger intern gericht, nu zijn wij veel opener en richten ons daadwerkelijk op de klant. Wij laten ons functioneren, onze dienstverlening, continu door een extern onderzoeksbureau checken. Eventuele op- en aanmerkingen volgen wij dan op en starten – indien nodig – verbeterprogramma’s.”

Servicelevel in de keten moet omhoog

Kai is ambitieus, hij wil het servicelevel in de complete keten naar een hoger niveau tillen. Hij heeft het plan opgevat om op ‘ieder moment van de dag’ de klant op de hoogte te kunnen houden van wie en wat zich waar bevindt. “In het belang van circa vijfduizend klanten die Duynie Feed in Nederland bedient, willen we nog transparanter worden en op elk moment van de dag de klant en leverancier kunnen informeren. Met de moderne automatiserings- en communicatietechnieken moet daar binnen drie jaar een antwoord op zijn gevonden.” Kai heeft dit voornemen al voorzichtig besproken met Zijderlaan met als doel samen verder te komen in dit proces. Beide partijen hebben alle begrip voor elkaars uitgangspositie. In de volksmond wordt daarvoor weleens 1 + 1 = 3 van stal gehaald. “Te ambitieus,” vindt Kai en hij stelt die verwachting onmiddellijk naar beneden bij en maakt er gekscherend “1 + 1 = 2,6” van.

Kai Kikkers: "Voortdurend in beweging is Zijderlaan op het lijf geschreven. Een vooruitstrevend transporteur die altijd meebeweegt."

www.duynie.nl

Melkvee close up Duynie 768x300

Innovaties bij Duynie Feed

 Naast de slurfauto's zijn we gestart met de Feedtuber, een machine die grote slurven kan maken van bijvoorbeeld 300 ton (10 vrachten).

 Het steekvast maken van aardappelstoomschillen om de markt te verbreden.

 Investeren in silo's en sensortechnologie om afzet en keten van vloeibare stromen te optimaliseren.