Oktober 2018 - We spreken met twee Suiker Unie*-medewerkers: Arno Huijsmans die de aanvoer van bieten voor Suiker Unie* onder zijn hoede heeft en Renze van der Zwaag, verantwoordelijk voor de logistiek van de suikerproducten. De eerste vraag, die Renze en Arno voor hun kiezen krijgen, luidt: Hoe is de samenwerking eigenlijk begonnen?
Renze bijt het spits af: “De historie met Zijderlaan gaat ver terug. Die dateert uit de periode met CSM, die Suiker Unie* ruim tien jaar geleden heeft ingelijfd. Dat was een spannende tijd voor de betrokken vervoerders bij CSM. Maar Suiker Unie* kiest altijd voor kwaliteit en daar sluit de werkwijze van Zijderlaan goed bij aan. Zijderlaan plaatst – net als Suiker Unie* – het gemeenschappelijke belang boven het eigenbelang. Het distributiecentrum in Puttershoek is daar een mooi voorbeeld van. Daarin heeft Zijderlaan uiterst constructief meegedacht.”
Zijderlaan plaatst – net als Suiker Unie* – het gemeenschappelijke belang boven het eigenbelang.
“Een andere pré voor Zijderlaan is dat zij bekend zijn met agrarisch transport en samen met ons op zoek zijn naar efficiëntere werkmethoden,” vervolgt Arno. “Hoe kunnen we wachttijden bij verlading van de bieten verbeteren? Hoe kunnen we het logistieke proces nog scherper krijgen? Hoe kunnen we combinatievrachten intensiveren? Hoe kunnen we de automatisering verder verbeteren? Met andere woorden en vanuit ons perspectief: hoe kan Suiker Unie* tegen een scherper tarief hetzelfde of zelfs een beter resultaat behalen?
In dat proces staat Zijderlaan niet alleen. Suiker Unie* daagt Zijderlaan echter wel uit om hierin actief mee te denken. Daar staat tegenover dat de contractduur van één jaar is opgerekt naar drie jaar, uiteraard met de intentie deze te continueren. Voor zowel bieten als suiker is een partnership overeenkomst afgesloten. Alleen dat al is vooruitgang. Dan kunnen we ons allemaal concentreren op onze corebusiness. Wij op het binnenhalen, verwerken en afzetten van suiker. Zijderlaan op het optimaliseren van het logistieke proces. Wij opereren daarin als partners van elkaar. We blijven dus zelf ook meedenken in dat proces. Met het nieuwe contract ‘koopt’ Zijderlaan tijd en rust alsook een stukje continuïteit voor de eigen organisatie. Wij – op onze beurt – creëren eveneens rust en continuïteit en zijn per saldo goedkoper uit. Kortom, hier ligt voor beide partijen een kans.”
Suiker Unie* houdt zich continu bezig met de vraag wat allemaal mogelijk is met suiker of andere componenten uit de suikerbiet. Renze: “Eén van de laatste ontwikkelingen is dat Suiker Unie* in staat is om – ook in het kader van duurzaamheid – groen gas te produceren. Inmiddels gebeurt dat al op aanzienlijke schaal. 25 miljoen m3 biogas vloeit voor een belangrijk deel via het gasleidingnet naar omliggende huishoudens. Een ander deel wordt aangewend voor ons transport in combinatie met diesel.”
Arno: “Ik zie ons op termijn wel chauffeur-vrij transport uitvoeren, tenzij er wettelijke kaders komen en vrachttransport bemand moet blijven. Of in complete pelotons de weg op gaan. Ik ervaar dat het nu al lastig is om aan chauffeurs te komen. Er zit – dat zegt mijn gevoel althans – een wetmatigheid tussen de groei van de economie en de afname van het aantal chauffeurs. Deels ook onder invloed van het thuisfront, dat meer privétijd opeist om samen leuke dingen te doen.”
Arno: “Tijdens de bietencampagne rijden er gedurende 20 weken gemiddeld 320 vrachtwagens 24 uur per dag de klok rond voor Suiker Unie*. Dat betekent dat er circa negenhonderd chauffeurs betrokken zijn bij de bietencampagne. Een gigantische, logistieke operatie die jaarlijks terugkeert. De telers richten op tal van plekken in Nederland een goede ligplaats in, waar vrachtwagens, ook bij slecht weer, goed kunnen laden. Suiker Unie* zorgt voor de zogenaamde bietenkraan of muis (machine die de bieten reinigt van grond en verlaadt op de vrachtwagen) en bevracht de auto’s die af- en aanrijden. Deze auto’s rijden vervolgens naar de fabriek en lossen daarna hun lading. Diverse chauffeurs reinigen daarna de laadbak en nemen perspulp mee retour naar een veehouder. Alle informatie over de hoeveelheden vracht, kilometers, enzovoort, wordt digitaal vastgelegd.” Sterker nog: op zijn mobiele telefoon kan Arno de hele operatie in Nederland nauwgezet volgen.
In tegenstelling tot de bieten, worden de eindproducten het hele jaar door gereden. Het gaat hier voor Zijderlaan hoofdzakelijk om pallettransport. Transport dat – omdat het voedselproducten betreft – aan strikte voorwaarden moet voldoen. Renze licht dit toe: “In het kort komt het erop neer dat voedselproducten schoon, droog en geurvrij moeten worden vervoerd. Daarom werkt Suiker Unie* met een vast team van chauffeurs. Met name voor haar bulktransport krijgen chauffeurs een training waarbij de gevaren van voedseltransport aan bod komen. Dit, omdat fouten in het transportproces grote gevolgen kunnen hebben. De chauffeurs moeten er goed van doordrongen zijn, welke gevaren op de loer liggen. Belangrijk daarbij is dat ze een fout direct durven te melden, zodat Suiker Unie* in staat is eventuele maatregelen te nemen.”
Voedselproducten moeten schoon, droog en geurvrij worden vervoerd.
Arno: “Voor Suiker Unie* is – zeker ook naar de toekomst toe – de continuïteit van groot belang. Wij zullen altijd samenwerking zoeken met ambitieuze partijen. Met ondernemers die de wil hebben om het morgen beter te doen. Die waarmaken wat ze beloven. Linksom of rechtsom. Met partners waar je van op aankunt. Het gaat bij Suiker Unie niet louter om geld, maar ook om het beheersbaar houden van de gevaren die boven de voedselindustrie hangen. Suiker Unie* wil zakendoen met mensen die hun vak verstaan. Niet meer, maar ook niet minder. Die houding zal niet veranderen, waarbij de communicatielijnen bij voorkeur zo kort mogelijk zijn. Dat werkt nu eenmaal het prettigst, omdat een goede verstaander... precies, aan een half woord genoeg heeft.”
* Sinds juli 2020 is de naam van Suiker Unie veranderd in Cosun Beet Company.
Ten tijde van dit interview zijn de voorbereidingen voor de operationele start van de samenwerking tussen Dawn Foods en Zijderlaan nog in volle gang. Aan het woord Helco Sala, Director Supply Chain Europe bij Dawn Foods, over de ins en outs van de aanstaande samenwerking.
Dawn Foods is een Amerikaans familiebedrijf dat in 1920 in Jackson – Michigan (vlak bij Detroit) is ontstaan. Dawn Foods is groot geworden met de productie van donutmix en heeft nu wereldwijd vestigingen. In Amerika is het de leidende groothandel in bakkerijmixen. In 1989 is Dawn Foods naar Europa gekomen, als gevolg van het grote aantal Amerikaanse soldaten dat in Duitsland was gelegerd. Soldaten die niets liever wilden dan voedsel van eigen bodem. En vandaaruit is het gestaag voorwaarts gegaan. In 2004 werd een fabriek in Steenbergen van Koopmans – bekend van de cakemix – overgenomen en in 2011 werd Unifine Food & Bake Ingredients, onderdeel van Royal Cosun, ingelijfd. Met deze laatste overname beschikt Dawn Foods ook over een sterk Europees assortiment. Dawn
Foods heeft inmiddels een groot aantal vestigingen door heel Europa.
In Steenbergen worden ‘bevroren eindproducten’ (muffins, cookies en pucks) geproduceerd. Circa vier vrachtwagens per dag verlaten de fabriek, wat neerkomt op zo’n duizend vrachtwagens per jaar. Het gaat dan over ruim 75 miljoen muffins en zo’n 30 miljoen euro omzet. Alleen al uit de fabriek in Steenbergen. “In Steenbergen zijn we dan ook in korte tijd volledig uit ons jasje gegroeid,” begint Helco. “De opslag van allerlei verschillende ingrediënten stond verdere groei in de weg. Vandaar dat we op zoek zijn gegaan naar oplossingen, waarbij ons productieproces volwaardig kan doordraaien. Mede door de uitstekende contacten met Zijderlaan uit het verleden, was die oplossing zo gevonden.
DC Zijderlaan - Steenbergen gaat actief fungeren als onze geavanceerde opslagloods. Twee tot drie keer per dag leveren zij, ‘just-in-time’, de gewenste grondstoffen bij ons af. Daarbij moet je denken aan pre-mix big bags van duizend kilo per stuk. Maar ook aan zogenaamde toppings, zoals chocolade, karamel, gedroogd fruit, en aan pallets vol met ongevouwen kartonnen verpakkingen.”
Zijderlaan gaat voor Dawn Foods zo’n tweehonderd verschillende artikelen opslaan en op voorraad houden. Conform de productieplanning van Dawn Foods worden deze mixen en ingrediënten dagelijks ‘automatisch’ vanuit de opslag bij Zijderlaan aangeleverd. Stuk voor stuk mixen die vanaf 1 januari 2018 via de Dawn Foods-fabriek uit Groningen of rechtstreeks vanuit de gelijknamige fabrieken in Engeland, worden aangeleverd bij Zijderlaan.
We zijn op zoek gegaan naar oplossingen, waarbij ons productieproces volwaardig kan doordraaien. Die hebben we bij Zijderlaan gevonden.
“Het doorslaggevende argument om met Zijderlaan in zee te gaan, is ingegeven door hun kennis van de voedselketen, hun ervaring met warehousing en het feit dat zij Suiker Unie goed kennen. Die is immers ook een leverancier van ons.” Tussendoor merkt Helco op dat het eigenlijk vreemd is dat je in de voedselbranche tegelijk leverancier, klant én concurrent van elkaar kunt zijn. Hij pakt de draad weer op om te vervolgen: “Naast de locatie, die ideaal dichtbij is, snapt Zijderlaan onze business, denken ze in oplossingen, staan ze voor service en ontzorgen ze Dawn Foods daadwerkelijk.”
“Samen met Zijderlaan hebben wij de laatste maanden van 2017 gebruikt om een interface van ons SAP-systeem naar het Zijderlaan WMS te ontwikkelen, wat neerkomt op een klantordersysteem waaruit automatisch de grondstofbehoefte rolt, op basis waarvan Zijderlaan dagelijks de leveringen gaat verzorgen.”
Er bestaan grofweg een kleine tweehonderd variaties aan leveringen die vanaf 1 januari 2018 ‘just-in-time’ geleverd gaan worden. Dawn Foods werkt dag en nacht in drie ploegen van steeds acht uur aan muffins, cookies en pucks, die de consument onder andere terugvindt bij Shell, Albert Heijn, Lidl, op alle NS-stations, KFC, McDonald’s, Hema, en vele andere retailers. “Door onze nieuwe, slimme werkwijze met Zijderlaan zijn wij in staat om als Dawn Foods Steenbergen weer de volgende stap te zetten,” aldus Helco, die de toekomst met veel vertrouwen tegemoet ziet.
Door onze slimme werkwijze met Zijderlaan kunnen wij een kleine tweehonderd variaties aan bestellingen 'just-in-time' leveren
Bij Croda, het vroegere Unichema, in Gouda spreken we in de voormalige ‘tapkamer’ met Willem Kulik (Teamleider Logistiek) en Wim Keijzer (Inkoper Logistiek) over logistieke processen.
Croda verwerkt dierlijke vetten en plantaardige oliën, die vervolgens via ondenkbaar veel toepassingen ‘all over the world’ terechtkomen, in weekmakers, autobanden, personal care-producten, coatings, gewasbescherming, plastics, te veel om op te noemen. Doordat er steeds minder plek was op het eigen terrein, is in 1995 een tender uitgeschreven om het afvullen van vloeistoffen en de daaraan gekoppelde warehouse-activiteiten elders onder te brengen. Ons selectiecriterium was redelijk eenvoudig. Het moest kwalitatief goed zijn, qua rij-afstand in de buurt zitten en men moest verstand hebben van ‘warehousing’.
Dan kom je al snel uit bij Zijderlaan. Niet in de laatste plaats vanwege de kosten. “Omdat grond in Stolwijk nu eenmaal goedkoper was en is dan in Gouda,” grapt Wim.
Natuurlijk speelde geld een rol, maar belangrijker waren de flexibiliteit en het feit dat Zijderlaan heel goed weet waar het over gaat. En niet te vergeten hun mentaliteit. Ze komen uit de handel en kunnen dus heel goed doorstampen als het nodig is.
Wim vervolgt: “Na het winnen van die tender gingen de in zakken verpakte goederen naar Zijderlaan. Die zakken, maar ook big bags, bevatten pillen en korrels en ze wegen afhankelijk van het formaat 25, 500 of 1.000 kilo. Uiteraard zijn deze verpakkingen strikt gecodeerd. Via een automatiseringssysteem sturen wij Zijderlaan aan om de juiste producten uit de opslag te halen en transportklaar te maken. De Benelux wordt door Zijderlaan zelf gereden en de overige orders worden door zogenaamde ‘forwarders’ verzorgd. Op jaarbasis praten wij al gauw over zo’n duizend containers waarvoor Zijderlaan het transport naar de havens verzorgt. Dat zijn er gemiddeld toch zo’n twintig per week.”
De Nederlandstalige chauffeurs van Zijderlaan vormen een pré. Er is dan geen taalbarrière op de werkvloer.
De door Croda geproduceerde vloeibare goederen worden door onze partner Stubbe in Gouda opgehaald. In Stolwijk worden de producten bij de taplijn verpakt in drums en/of IBC’s. Via het Warehouse Management Systeem van Zijderlaan (WMS) worden de producten ingeslagen in het warehouse. Vervolgens vinden er nog allerlei Value Added Logistics (VAL) activiteiten plaats alvorens de producten richting klant het warehouse verlaten. De synergie tussen bovengenoemde drie bedrijven leidt tot een perfecte uitvoering. Doen waar je goed in bent! Een typisch voorbeeld van ‘Ketenregie’.
Wim en Willem vullen elkaar aan: “De klanten zijn vandaag de dag veel veeleisender dan, pak ’m beet, tien of vijftien jaar geleden. Wij hebben Zijderlaan mee moeten nemen in dat professionaliseringsproces. Dat hebben ze ook geweldig opgepakt. Op een gegeven moment ontstonden er te veel klachten, waarop ‘Engeland’ (Croda is een Engelse multinational) eiste dat daar snel verandering in zou komen. De klachten waren voor het overgrote deel terug te voeren op de handling. Op het zorgvuldig omgaan met de verpakte goederen. Dat begint uiteraard bij onszelf, maar moest vervolgens ook worden geïmplementeerd bij Zijderlaan. Met veelal kleine en eenvoudige ingrepen hebben we onze positie aanmerkelijk verbeterd.
“Zijderlaan is nu zover dat wanneer een product slordig of verkeerd wordt aangeleverd er een telefoontje naar ons gaat, zodat wij het onmiddellijk bij de bron kunnen corrigeren. Zijderlaan heeft buitengewoon goed geanticipeerd op onze kwaliteitscontrolevraag. Croda heeft daarbij de regie, maar Zijderlaan heeft – ere wie ere toekomt – daar, ook als durfinvesteerder goed op ingespeeld. Zijderlaan heeft in een vroeg stadium ingespeeld op een vraag die mogelijk gesteld zou gaan worden. Om het in marketingtermen te vertalen: ‘Zijderlaan is vrij gaan lopen op de plek waar de bal moest gaan komen.’ Daar ligt de kracht van Zijderlaan.”
Wim vertelt verder: “Mooi voorbeeld in dat opzicht zijn de siloauto’s, die op ons terrein gevuld werden met droge stof. Er ontstond een moment dat het onmogelijk was het laden van de silo-auto’s nog langer in eigen beheer te doen. ‘Die klus pakken wij wel over,’ hoor ik Wim Zijderlaan nog zeggen. En zo geschiedde. Toen alles eenmaal soepel liep was het dan ook super zuur dat de betreffende klant niet veel later van leverancier is veranderd.”
Willem Kulik: "Wij doen geen zaken met een bedrijf. Wij doen zaken met mensen."
“Voor Croda heeft het uitbesteden feitelijk alleen maar voordelen,” vervolgt Wim. “Wij kunnen op afstand de kwaliteit bewaken, maar warehousing is een specialisme dat wij niet in huis hebben en niet onbelangrijk: externe organisaties kunnen vaak een hoge mate van flexibiliteit leveren.”
De concurrentie neemt hand over hand toe. Bovendien staat Croda in de FTSE100 (de belangrijkste graadmeter van de effectenbeurs van Londen), dus volop in het oog van analisten. Croda streeft er dan ook naar om zo veel mogelijk nieuwe en gepatenteerde producten te ontwikkelen. Dat is – om in Engelse termen te blijven – ‘A hell of a job’. Alleen dan kan Croda zich in zijn positie handhaven. Een stap in dat proces is bijvoorbeeld ‘groen’ vermarkten. Croda wekt sinds kort uit het niet commercieel interessante bijproduct glycerine deels zijn eigen energie op, waarmee de CO2-uitstoot aanzienlijk beperkt wordt.
Wim en Willem: “Engeland vindt het bijzonder vreemd dat warehousing door Croda Gouda wordt uitbesteed. Wij hebben daar een aantal jaren voor moeten knokken en het moederbedrijf moeten overtuigen dat onze werkwijze veel efficiënter is. De factor tijd is een hele belangrijke en er mag niets fout gaan. Dat geldt dus voor meer dan tweehonderd eindproducten, halffabricaten voor L’Oréal, Unilever, Procter & Gamble, Johnson & Johnson, etc. Grootste winstpunt is ondertussen dat Engeland inmiddels overstag is en ervaart dat wij – maar ook onze partner Zijderlaan – iedere klacht, hoe klein ook, serieus nemen. Iedere klacht zien we als een mogelijkheid om te verbeteren. Het is altijd plezierig om met Wim Zijderlaan te sparren. Zijn criterium is even simpel als doeltreffend: Is het wel of niet uitvoerbaar?”
Eén logistiek aanspreekpunt en 360° inzicht bij het volgen van goederen. Van productie tot aflevering.
Stubbe is al jaren gespecialiseerd in de behandeling van vloeistoffen. Zijderlaan beschikt over moderne DC’s met diverse opslagmethodes, VAL activiteiten en een sterk distributienetwerk. Door krachten te bundelen en voortdurende focus op hun corebusiness te houden bieden zij gezamenlijk één complete lijn in dienstverlening aan. Waarbij Stubbe verantwoordelijk is voor het transport van de vloeistoffen en de aansturing van de dagelijkse productieplanning. En Zijderlaan verantwoordelijk is voor de operationele uitvoering van alle tapactiviteiten en de op- in- en uitslag van alle tapproducten in DC Zijderlaan - Stolwijk.
“Duynie, voortgekomen uit de familiebedrijven Van Nierop en Verduyn, maakt net als Suiker Unie deel uit van Royal Cosun. Het is de tak die als enige geen landbouwproducten verwerkt tot food. Duynie ontvangt de co-producten vanuit de levensmiddelenindustrie. Deze worden vermarkt als diervoer of als grondstof voor nieuwe producten. Vrijwel alles wordt óf op een of andere manier gebruikt óf hergebruikt. Dit wordt ook wel Circulaire Economie genoemd.”
Aan het woord is Kai Kikkers, director Feed NL bij Duynie. Kai legt meteen uit dat er naast ‘Feed’ nog een viertal divisies actief zijn binnen Duynie, namelijk ‘Ingredients’, ‘Renewables’, Modified starch’ en ‘Innovations’. Alles in de Engelse taal, omdat Duynie Feed actief is in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Polen, Hongarije, Slowakije en Tsjechië. Ook de andere divisies opereren internationaal.
“Ik ben in 2010 voor het eerst met Zijderlaan in contact gekomen. Zij verzorgden het transport van grote hoeveelheden bierbostel. In 2013 ben ik door een overname bij Duynie terechtgekomen en vanaf 2015 vervul ik mijn huidige functie. Sindsdien is ons belangrijkste product qua volume perspulp geworden. Perspulp wordt geleverd door Suiker Unie. Duynie vermarkt co-producten zoals perspulp, richting rundvee- en varkenshouderij. ‘Feed’ is in tegenstelling tot de andere divisies van Duynie lokaal georganiseerd vanwege de houdbaarheid van het product. Duynie Feed heeft vijftig mensen in dienst, waarvan ruim de helft als chauffeur werkzaam is. Deze rijden hoofdzakelijk vloeibaar tanktransport en containertransport. De zogenaamde steekvaste producten worden voor meer dan de helft door Zijderlaan getransporteerd.”
Kai Kikkers: "De chauffeurs moeten de taal van onze klant - veelal melkveehouders - spreken."
“Samen met Zijderlaan is en wordt naarstig gezocht naar een oplossing waardoor het logistieke proces bij de bietencampagne efficiënter kan verlopen en ‘lege’ kilometers kunnen worden gereduceerd tot een minimum. Er zijn zo’n vierduizend afnemers van ons product, verspreid over het hele land. Van tijd tot tijd ‘brainstormen’ wij samen met Tim en Wim Zijderlaan om te kijken of er slimmere oplossingen zijn die tegelijk ook praktisch uitvoerbaar zijn. De oplossing moet het traject ‘bietfabriek-pulpklant-biet-fabriek’ efficiënter laten verlopen. Wij hebben al geconstateerd dat het afzetten van perspulp niet strikt aan tijd gebonden is. Doelstelling is om de uitlevering van de verkochte perspulp te koppelen aan de bietenkranenroute. Dat resulteert in kortere rijafstanden, de nodige tijdwinst en een veel flexibelere inzet van mens en materieel. Dat is al een mooi begin, maar de lat ligt hoger.”
“Bij Duynie werken 32 chauffeurs,” vervolgt Kai. “We hebben ervoor gekozen om met name tankwagen- en containervervoer zelf uit te voeren maar ook deels met extern transport in te vullen. In losgestort (bierbostel)vervoer met kippers maken we zelfs het hele jaar rond voor 99% gebruik van extern vervoer. Zo ook bij de campagneproducten als perspulp, cigarant en aardappelpersvezels. Duynie organiseert de verkoop en logistiek van het totale volume van de beide suikerfabrieken in Nederland. Tijdens de bietencampagne zijn er ruim vierhonderd auto’s per dag voor Duynie aan het werk.
“In 2008 is er gestart met een zogenaamde slurfauto. Een noviteit in de transportmarkt. De allereerste afbeelding van die auto kreeg ik onder ogen, de dag na mijn eerste sollicitatiegesprek. De auto stond afgebeeld op de cover van Plattelandspost. Dit kon geen toeval zijn. Tijdens mijn introductieprogramma mocht ik meerijden met de slurfauto, zowel de chauffeur als onze klanten waren razend enthousiast. Toen we nadachten over een tweede slurfauto vielen de puzzelstukjes precies op het goede moment in elkaar. We dachten meteen: als we verder willen met de slurfauto, zullen er meer moeten volgen, want één slurfauto is géén slurfauto. Samen met Wim is toen besloten om in 2010 nog twee slurfauto’s aan te schaffen. Anno 2017 is de slurfauto alweer sterk verbeterd en is het eerste type, met enkelvoudige vijzel, vervangen voor het nieuwe type met zeven kleinere vijzels, waardoor de slurfauto veel beter functioneert en minder technische mankementen vertoont. Het is de ondernemersgeest van Wim geweest, om daar toentertijd meteen werk van te maken. Momenteel rij den er onder onze naam zes slurfauto’s en door heel Nederland ongeveer achttien.” Kai steekt zij n enthousiasme niet onder stoelen of banken: “Het is toch supergaaf dat ‘ons’ concept in de markt wordt gekopieerd.”
De werkwijze van Kai wordt gekenmerkt door een open vizier. Hij heeft een antenne voor wat anderen zeggen en doen. Twee weten altijd meer dan één! “Ik ben niet perfect en zal dat ook nooit worden, maar ik durf mezelf wel kritisch te evalueren. Klankborden met anderen met de intentie mezelf te verbeteren. Ik wil geen afstand creëren en me verschuilen achter een drukke agenda. Integendeel zelfs. Ik wil benaderbaar zijn; de teamgeest vasthouden en iedereen even serieus nemen. Iedereen die verantwoordelijkheid kan en wil nemen, verdient alle ruimte. Daarom organiseren wij bij voorbeeld jaarlijks een dag voor onze chauffeurs. Om te leren, om te weten wat er leeft en te onderzoeken wat er beter kan. Want alles kan altijd weer beter.”
“Het imago van Duynie is de laatste anderhalf jaar sterk verbeterd. Waren wij vroeger intern gericht, nu zijn wij veel opener en richten ons daadwerkelijk op de klant. Wij laten ons functioneren, onze dienstverlening, continu door een extern onderzoeksbureau checken. Eventuele op- en aanmerkingen volgen wij dan op en starten – indien nodig – verbeterprogramma’s.”
Kai is ambitieus, hij wil het servicelevel in de complete keten naar een hoger niveau tillen. Hij heeft het plan opgevat om op ‘ieder moment van de dag’ de klant op de hoogte te kunnen houden van wie en wat zich waar bevindt. “In het belang van circa vijfduizend klanten die Duynie Feed in Nederland bedient, willen we nog transparanter worden en op elk moment van de dag de klant en leverancier kunnen informeren. Met de moderne automatiserings- en communicatietechnieken moet daar binnen drie jaar een antwoord op zijn gevonden.” Kai heeft dit voornemen al voorzichtig besproken met Zijderlaan met als doel samen verder te komen in dit proces. Beide partijen hebben alle begrip voor elkaars uitgangspositie. In de volksmond wordt daarvoor weleens 1 + 1 = 3 van stal gehaald. “Te ambitieus,” vindt Kai en hij stelt die verwachting onmiddellijk naar beneden bij en maakt er gekscherend “1 + 1 = 2,6” van.
Kai Kikkers: "Voortdurend in beweging is Zijderlaan op het lijf geschreven. Een vooruitstrevend transporteur die altijd meebeweegt."