Slider
donderdag, 06 september 2018 11:58

Transport bietencampagne 2018

Written by

Op 11 september gaat de bietencampagne weer van start. Hiermee krijgen de bieten, die last hebben gehad van de droogte, de kans om nog een week langer door te groeien. Suiker Unie verwacht dat er 5 tot 10% minder bieten aangevoerd zullen worden. Daarmee gaat de campagne 130 dagen duren. Dit is 22 dagen minder dan vorig jaar.

Het mag dan een kortere campagne worden dan vorig jaar, het blijft een teamprestatie van formaat. Het is een enorme operatie om alle bieten just-in-time en veilig op de locaties te krijgen. Ook de perspulp voeren we af naar Nederlandse veehouderijen.

Zijderlaan transporteert al zo’n 65 jaar bieten. De bietencampagne is een van de levensaders van ons bedrijf. Waar het begon met 5.000 ton, praten we nu over 1,6 miljoen ton bieten. Ook dit jaar is ons speciale campagneteam er weer klaar voor!

zaterdag, 01 september 2018 11:00

Chauffeursvak ook voor vrouwen

Written by

Zijderlaan is 'Erkend Leerbedrijf Transport en Logistiek' en biedt jonge professionals graag de kans om zich (verder) te ontwikkelen binnen de branche. TON Magazine volgt de komende tijd een aantal vrouwelijke chauffeurs, waaronder Corinda. Zij doorloopt het leer-werktraject bij Zijderlaan sinds juni op de afdeling stukgoed. Volgens het UWV is 97% van de vrachtwagenchauffeurs man, maar steeds meer vrouwen vinden hun weg naar het chauffeursvak.

Bron: TON Magazine 78 6-18

Op weg naar het vak

Veel mensen hebben interesse in het vak van vrachtwagenchauffeur. Dat blijkt op de informatieavonden van de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Overal in het land trekken deze avonden volle zalen. En onder de kandidaten zijn er opvallend veel vrouw. Zoals Corinda. TON volgt haar de komende tijd tijdens hun weg naar het chauffeursvak. Aflevering 1: Even Voorstellen

Corinda van der Velden, 24 jaar oud, woont in Bergambacht

Waarom wil je vrachtwagenchauffeur worden? “Toen ik twaalf was ging ik al met mijn oom mee. Later kreeg ik verkering met een chauffeur. We zijn nog steeds samen. Ik ga regelmatig met hem mee en heb veel van hem geleerd. Dan reed ik op een afgesloten terrein, om alvast wat gevoel voor het besturen van een vrachtwagen te krijgen. Omdat ik jong kinderen heb gekregen was het lastig om een chauffeursopleiding te volgen. En het is geen negen-tot-vijfbaan. Maar met drie dagen in de week moet de combinatie met de kinderen wel gaan lukken.”

Waar sta je nu? “Ik heb een werkgever gevonden: Zijderlaan in Stolwijk. Ze hadden geen vacature, maar bieden me toch een kans. Daar ben ik Wim en Sabine Zijderlaan erg dankbaar voor. Het klikt vanaf het begin heel goed. Ze kunnen me een baangarantie geven voor drie dagen per week. En ze financieren ook een deel van de opleiding.”

Valt het mee? “Achter het stuur voel ik me als een vis in het water. Van techniek heb ik minder verstand, dus die theorie zal best pittig zijn. Maar als je iets echt wilt, dan lukt het ook.”

Wat verwacht je? “Het is natuurlijk een mannenwereld waarin ik terecht kom. Ik weet dat ik me moet bewijzen en dat ze op me letten. Maar ik ben niet verlegen uitgevallen. Van mijn vrienden en familie heb ik heel positieve reacties gehad. De meesten staan er juist niet van te kijken. Ze vinden dat ik er wel het type voor ben. Ik ben niet zo van de meidenavondjes.”

zaterdag, 01 september 2018 10:00

Graanoogst 2018

Written by
Het zomerse weer zorgde ervoor dat de maaidorsers begin juli van start konden. Inmiddels is al het graan van het land en zit de graancampagne er alweer op. De opbrengst valt dit jaar wat lager uit, maar de kwaliteit is optimaal.
Ook Zijderlaan heeft dit jaar weer een groot deel van haar vloot ingezet om hoge volumes te vervoeren. Vooral in het zuidwesten en het midden van Nederland waren onze auto’s actief voor CZAV, Agrifirm en Van Iperen. Bekijk hieronder een mooie video van Capture Producties over de oogst met een New Holland CX5080 die het graan vervolgens in een kipper van Zijderlaan lost.
zaterdag, 01 september 2018 09:00

Nieuwe vacatures augustus

Written by

Op dit moment zoeken wij een kiepsilo chauffeur, chauffeurs voor de bietencampagne en een bedrijfswagenmonteur. Weet jij van aanpakken en wil je werken voor ons mooie familiebedrijf? Wij ontvangen jouw sollicitatie graag!

Bekijk de inhoud van de functies via onderstaande links.

Vacature Kiepsilo Chauffeur

Vacature Chauffeur Bietencampagne

Vacature Bedrijfswagenmonteur

zaterdag, 01 september 2018 08:03

Lancering nieuwe website

Written by

Dat Zijderlaan voortdurend in beweging is, bewijzen we ook met de lancering van onze nieuwe website. De website is modern en overzichtelijk en bevat mooie beelden. Daarnaast is de website vertaald in het Engels, waardoor alle informatie nu online voor iedereen toegankelijk is. Neem een kijkje in onze wereld van transport en logistieke diensten!

maandag, 30 oktober 2017 13:14

Belangrijke logistieke schakel voor Haifa

Written by
Het MyMultifeed-concept van Haifa is niet meer weg te denken uit de dagelijkse praktijk in de tuinbouwmarkt. De kweker berekent zijn meststofrecept met MyMultifeed en stuurt deze door. Vanaf dat moment worden alle logistieke processen aan elkaar gekoppeld. Vier werkdagen later worden de meststoffen op de tuin afgeleverd. Marco Molenaar, Productmanager en Agronomist Haifa: "Zijderlaan is een belangrijke schakel in dit proces. Zij dragen zorg voor een nette en tijdige aflevering van het product."
De meststoffen worden afgevuld in bigbags vanaf 400 kg tot een maximum van 1200 kg.

Meer weten over Haifa?
Bekijk onze website http://www.haifa-group.com/nl of neem contact op met Marco Molenaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. +31 (0)6-23310205.

maandag, 30 oktober 2017 13:13

CO2-bewust en actief met CO2-footprint

Written by

Zijderlaan streeft ernaar om duurzaam te ondernemen. Door bewust maatregelen te nemen die niet alleen kostenbesparingen opleveren, maar gelijktijdig milieubelasting reduceren, staat Zijderlaan stil bij het optimaliseren van haar (duurzame) transport. Mede hierdoor heeft Zijderlaan de afgelopen vijf jaar deelgenomen aan het Connektprogramma Lean and Green. Voor de komende jaren heeft Zijderlaan een CO2 footprint en bijbehorend reductieplan opgesteld om haar CO2 uitstoot te monitoren en reduceren.

Wat hebben we al gerealiseerd?
Voor het Lean and Green programma heeft Zijderlaan in 2016 een reductie van ca. 24% van de CO2-uitstoot bereikt ten opzichte van 2011. De maatregelen die wij hiervoor hebben genomen zijn:

  • Cursus “Het Nieuwe Rijden” voor alle chauffeurs;
  • Reduceren van lege kilometers door intensievere samenwerking met opdrachtgevers en transportpartners;
  • Optimalisatie van transportstromen door de realisatie van een nieuw distributiecentrum (BREEAM-gecertificeerd);
  • Gebruik van lichter materiaal waardoor de beladingsgraad verhoogt.

Hoe gaat het verder?
Een actief CO2-reductiebeleid en monitoring van activiteiten blijven belangrijk. Daarom hebben wij een organisatiebreed reductieplan opgesteld in de vorm van een CO2 Prestatieladder. Dit is een gecertificeerd meetinstrument voor bedrijven om de CO2-emissie in kaart te brengen. Dit resulteert in een CO2-footprint die ervoor zorgt dat er transparant, volgens bepaalde doelstellingen en maatregelen, kan worden gewerkt aan het reduceren van de CO2-uitstoot. 

Voor het segment van Zijderlaan is het nu niet noodzakelijk om te kiezen voor een gecertificeerde CO2 Prestatieladder. Zijderlaan verwerkt haar verbruikcijfers daarom in een CO2-reductiebox, die zich richt op de footprint en het bijbehorende reductieplan.

Reductieplan 2016-2020

In het plan van aanpak zijn opnieuw doelstellingen bepaald en maatregelen geïmplementeerd die voor de benodigde reductie kunnen zorgen. Onderstaande doelstellingen staan in het Plan van Aanpak beschreven.

Zijderlaan heeft zich als doel gesteld om in de komende 5 jaar, gemeten vanaf het referentiejaar 2014, onderstaande CO2-reductie te realiseren.

CO2-reductiedoelstelling Zijderlaan 2020
Zijderlaan wil in 2020 ten opzichte van 2014 5% minder uitstoten

 

CO2-reductiedoelstelling Zijderlaan 2040
Zijderlaan wil in 2040 ten opzichte van 2014 30% minder uitstoten

 

Doelstellingen per emissiestroom:

100% CO2-reductie elektra
5% CO2-reductie gas
5% CO2-reductie brandstof

Subdoelstellingen:

BRANDSTOFVERBRUIK BEDRIJFSWAGENS
Om het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot te verminderen is er op basis van mogelijke reductiemaatregelen bekeken hoeveel brandstof er kan worden gereduceerd met de bedrijfswagens. Er is een inschatting gemaakt dat minimaal 5% reductie in 2020 haalbaar moet zijn. Deze reductie wordt gerelateerd aan het totaal aantal vervoerde tonnages in kilogrammen.

GASVERBRUIK KANTOREN
Om het gasverbruik en de bijbehorende CO2 -uitstoot te kunnen verlagen hebben we maatregelen geïnventariseerd die op ons bedrijf van toepassing zijn. Wij schatten in dat we de komende 3 jaar ons verbruik en uitstoot met 5% kunnen verlagen. Om dit te kunnen monitoren wordt de voortgang gemonitord aan het aantal vierkante meters (m2).

ELEKTRAVERBRUIK KANTOREN
Zijderlaan heeft de intentie om groene stroom te gaan inkopen voor de gebouwen. Dit levert een reductie van 100% CO2 - reductie op. Daarnaast zijn er nog maatregelen geïnventariseerd om het elektraverbruik te verlagen, zoals het aanbrengen van LED verlichting, het optimaliseren van de klimaatinstallaties en bijvoorbeeld de aanschaf van een energiemanagementsysteem om sluipverbruik te voorkomen. Naast het reduceren van de CO2 -uitstoot is als doel bepaald om het elektraverbruik met 10% te verlagen. Om dit te kunnen monitoren wordt de voortgang gekoppeld aan het aantal vierkante meters (m2).

Voortgang CO2-reductie
De voortgang en de maatregelen worden gemonitord op basis van het aantal vervoerde tonnages en het aantal vierkante meters. Om de voortgang in het dieselverbruik te kunnen monitoren wordt deze gerelateerd aan de vervoerde tonnages (kilogrammen). Om de voortgang in het gas- en elektraverbruik te monitoren wordt deze gerelateerd aan het aantal m2. Zijderlaan heeft zich vooralsnog met name gericht op de CO2 - reductie m.b.t. dieselolieverbruik, omdat 98% van de totale emissie veroorzaakt wordt door onze transportmiddelen. Natuurlijk is en blijft CO2 - reductie van elektra en gas in het kantoor en de DC's constant onder de aandacht en zullen we daar de verbeterkansen blijven zoeken. Onderstaand kunt u de resultaten van onze CO2 - reductie bij de transportmiddelen over de afgelopen 6 jaren terugvinden.

REDUCTIE POTENTIEEL
Op basis van de footprint is er een nieuw pakket met maatregelen opgesteld om het brandstof-, gas- en elektraverbruik en hiermee de CO2-uitstoot verder en blijvend te reduceren.

  • Duidelijk wagenparkbeleid opzetten met hierin meegenomen:
    - Maximale CO2-uitstoot en energielabel van een personenauto
    - Type motor (Euro 5 of 6, elektrisch)
    - Beleid rondom alternatieve brandstoffen
  • Veelvuldig uitlezen van het motormanagementsysteem ten behoeve van inzicht in het verbruik en rijgedrag. Bij voorkeur op kenteken en persoonsniveau. De komende jaren ligt de focus wederom op het rijgedrag van de bestuurders. Het werkelijke normverbruik kan getoetst worden aan het normverbruik van de fabriek.
  • Bewustwording vergroten onder medewerkers. Denk hieraan aan regelmatige feedback vanuit het management en door de chef werkplaats op het gebied van:
    - Onderhoud aan de vrachtwagens
    - Het onnodig stationair laten draaien van vrachtwagens
    - Tips op het gebied van rijgedrag
    - Banden op de juiste spanning
  • Inkopen van groene stroom en het nemen van energiezuinige maatregelen voor het kantoor en de distributiecentra.

De CO2 footprint leidt ertoe dat er organisatiebreed CO2 bewust wordt gehandeld, zowel in onze eigen bedrijfsvoering als bij de uitvoering van onze dienstverlening. Daarnaast is Zijderlaan organisatiebreed actief bezig met het realiseren van energiebesparing en wordt er, waar mogelijk, efficiënt gebruik gemaakt van duurzame materialen en energie.